Sipirok- Butik Tinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Sipirok- Butik Tinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Sipirok- Butik Tinggi

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

20 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

We staan vroeg op, denken snel het ontbijt te kunnen nuttigen, maar Zoë weigert het eten van wat wij noemen ‘vissenvoer’; vierkant wit brood wat eigenlijk alleen goed is voor het maken van tosti’s of het vangen van vis. Tevens is in dit resort een samenkomst gaande van gehoofddoekte studenten die het normaal vinden om op dit tijdstip te karaoken en......................... goddank nasi en de rest van de rijsttafel te nuttigen. Een klein bordje was dus zo gevuld zo kunnen we met een gevulde maag de reis weer verder ondernemen.

Er volgt een behoorlijke rit tussen bergen en valleien, maar ook met een paar mooie stops onderweg.Bij de eerste stop, Aek Sijornih, zien we hoe een waterval naar beneden stort tussen duizenden palmbomen. Een lange bamboebrug leidt je over de rivier naar deze plaatselijke zwemgelegenheid. Hier kun je naast gebruik maken van een redelijk schonen wc, ook enkele versnaperingen tot je nemen. Echter het is koud en het terrein is leeg op een paar kinderen en verlate stalletjes na. Na een bak koffie vervolgen we onze weg en stoppen geheel onverwachts en onaangekondigd bij een bijna niet te vinden tropische ‘kruidentuin’ met speciale bomen. Op een paar vierkante meter kun je diverse bomen in een keer aanschouwen en wordt er ook nog even een aap in de boom gestuurd om een verse kokosnoot op te halen. We doen het volledige programma en zien hoe nootmuskaat groeit, aanschouwen de peper in verschillende stadium, laurier, kruidnagel, eucalyptus en zetten onze tanden in verse kaneel. En al die specerijen worden naderhand weggespoeld met een noot vol kokosmelk............................. :)
Na enkele uren laten we de chauffeur stoppen bij de rode baksteen dorpen. Hier worden de bakstenen één voor één gevormd met de hand. Een vrouw maakt er zo’n duizend per dag en de rest is natuurlijk een kwestie van drogen en afbakken met op hout en kokos gestookte ovens.

Langs de route ligt ook het schoolkamp van de moslims. Hier worden de jongen naar toe gestuurd om ingewijd te worden in de koran. ‘Op kamers gaan’ krijgt hier ineens een hele andere betekenis. De langs de weg gelegen honderden houten hokjes, lopen een heel eind door naar de rivier. Een zo’n hokje biedt ruimte aan een matras en net zoveel jongens als er op dat matras kunnen liggen. Was ligt te drogen op de daken en in deze hokjes is geen badkamer te vinden en gelukkig ook géén keuken.

We zien hoe palmsuiker wordt gemaakt en stoppen bij de modderige molens voor de goudwinning. Trots laat een man zijn gewonnen goud zien, een prettige aanvulling op zijn boerenbestaan. En aan het dorp te zien zijn het waarschijnlijk de handelaren die hier de meeste winst maken. We laten het goud voor wat het is en reizen naar de evenaar. De lijn die de wereld verdeelt tussen het noordelijk halfrond en het zuidelijk halfrond behoort volgens de traditie acheruit gepasseerd te worden om het geluk af te dwingen. Dus lopen wij achteruit over de equador en doen dit voor de zekerheid een paar keer, want voor de auto zal het een stuk moeilijker zijn. Ach voor de temperatuur maakt het niks uit.



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 08 Februari 2011 - 19:02

    Emma:

    haha, vet dat je op de evenaar hebt gestaan! ik zit hier lekker boeiend Latijn en Engels te leren...het ziet er allemaal heel mooi uit, en ik heb gezien dat je in Australië bent geweest! supervet! groetjes Emma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 303217

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: