Butik Tinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Butik Tinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Butik Tinggi

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

20 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

Butik Tinggi, ofwel hoge heuvel, is een stadje hoog gelegen in de bergen. Het is het centrum van de de Minangkabauers. Een cultuur waar de vrouw het voor het vertellen heeft. Hier zouden we, volgens de reisgidsen, de kleurige kleding zien van de Minangkabau vrouwen. Echter het islamistische geloof en de hogere positie van de vrouw gaat niet helemaal samen. En zo zagen we op de markt niet zozeer de trotse vrouwen in de fleurige kleding, maar wel een paar hele zielige aapjes en gehoofddoekte vrouwen die kakkerlakken verkopen. Butik Tinggi zelf stelt niet zo heel erg veel voor, naast de markt, wat uitzicht punten en enkele gangen welke door de Japanners zijn aangelegd is het Nederlands ‘ fort’ en de daarbij gelegen dierentuin te bezichtigen. Het meest indrukwekkende was wel de kwaliteit van de opgezette dieren. .........................

De omgeving van Butik Tinggi is daarentegen wel zeer de moeite waard. Vanuit hier kun je mooie wandelingen maken door kloven en enkele bezienswaardigheden bezichtigen. We bekijken een koffie gemaal, maar het rad was al enkele maanden stuk en de koffie werd niet meer gemalen. We bezoeken het paleis van de het Minangkabau koninkrijk, mar deze was helaas al afgefikt. Met het replika zijn ze nu al enkele jaren bezig. We bezoeken ook wat andere afgebranden adatwoningen met daken in de vorm van horens. Op onze vraag waardoor er brand is ontstaan was het antwoord steevast; bliksem. Op de volgende vraag waarom er geen bliksemafleiders op staan terwijl op ieder punt al een metalen staaf zit, was het antwoord, dat dat veel te duur was..........................................
De adatwoningen hebben een hoog Anton Pieck gehalte en het is niet moeilijk om je Hans en Grietje voor te stellen achter de tralies van het huisje.

• 29 Augustus 2010 - 10:19

Charles:

Zielige gehoofddoekte vrouwen die kakkerlakken verkopen....; waarvoor zijn die beesten te gebruiken? Als voedsel?
    Heeft het ook maar iets te maken met een cultuur waar de vrouwen het voor het vertellen hebben?

• 06 Juni 2011 - 13:10

Ericvdh:

sorry maar De omtrek van Bukkitingi is zalig , prachtige wandelingen , zeeel lekker eten bij Anita in het Turret Cafe, voor veel info over wandelingen treinritjes bij Rajawali hotel naast Tturret cafe( een duitse man , gehuwd met een lokale vrouw) Ongelooflijk mooi "galau tarrang " grot, een treinrit van Padang pt kereta api ( percero ) naar een oude koolmijn , vroeger uitgebaat door Nederlanders met "slaven ) Kota Sawahalunto en nog zoveel meer .Bukittingi is de moeite waard, maar wel de "niet gebaande paadjes opzoeken "