De rafflesia - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu De rafflesia - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

De rafflesia

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

20 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

De Rafflesia Arnoldii heeft pas sinds kort een juiste plaatsing in de botanische familie gekregen. De plant bestaat alleen uit een bloem, heeft geen wortels, bladeren of stengels en komt alleen voor in de regenwouden van Sumatra en Borneo. De bloem kan wel één meter doorsnee zijn, is zeer fijn gevoelig aangaande zijn omgeving en eenmaal in volle bloei stinkt ze naar.................. rottend vlees.

We hebben geluk. Op onze route, althans als we een andere weg nemen ongeveer dezelfde kant op, komen we langs een locatie waar de bloem groeit. We rijden dus een heel eind op smalle niet altijd even begaanbare paden. Uiteindelijk mogen we uitstappen bij een klein gehucht om de wandeltocht in de jungle te ondernemen. Theo past en zal wachten bij de auto en de chauffeur. De vrouwen gaan verder met de gids. Onderweg komen er nog twee andere ‘gidsen’ bij en zo lopen we met vijf personen allereerst door wat sawa’s, daarna door beekjes, klimmen vervolgens over stenen en rotsen en kunnen daarna uiteindelijk onszelf ophijsen aan allerlei boom onderdelen de jungle in. We hebben pech. Één bloem is uitgebloeid en heeft slechts wat zwarte plakkaten achtergelaten en een andere bloem is nog in de knop. Toch is het indrukwekkend om deze in het echt te zien, even te mogen aanraken en te beseffen dat deze strak een van de grootste zal zijn en een van de ergste................... stank zal voortbrengen.

We ondernemen de route door de jungle weer terug, glibberen naar beneden, wassen onze handen en schoenen in een stromend beekje en zeggen de wachtende kinderen bij de auto gedag. Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen....................... :)



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 21 Augustus 2010 - 18:51

    Terry:

    Prachtig! Wat een bijzondere bloem. Zo hebben wij in Duitsland een cactus gezien die maar 1 keer per jaar bloeit en wel 's nachts. De bloem heet daarom Koningin der nacht. Deze ruikt wel erg lekker.

  • 30 Augustus 2010 - 14:31

    Charles:

    Je hebt dan een rafflesia_in_bloei gemist, maar het was weer een mooie trip.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 303242

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: