Sydney en the Harbour Bridge - Reisverslag uit Sydney, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Sydney en the Harbour Bridge - Reisverslag uit Sydney, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Sydney en the Harbour Bridge

04 December 2010 | Australië, Sydney

Zes miljoen met de hand geslagen klinknagels en een heleboel staal verbinden de noordelijke gedeelte van Sydney met het zuiden van de stad. Zes jaar werk en 6 pence zijn de kosten om na de tweede wereldoorlog er met een auto overheen te rijden. Het is de breedste brug van de wereld en de top van de boog is 134 meter boven zeeniveau. Dit laatste is van belang omdat Zoë deze brug wel degelijk wil beklimmen................... :)

Dus nemen we de trein. Een hele ervaring voor ons die in een spoorloze omgeving wonen en laten ons die dag naar het centrum brengen. Een kleine tour door Sydney met wat herkenbare oude fietsen, alleen nu mooi opgestapeld tot een kerstboom, en dan direct naar het kantoor voor Bridge Climb Sydney. Theo en Zoë gaan ervoor. Althans Zoë gaat ervoor en Theo gaat gewoon mee.

We kunnen nog net wat eten, alvorens ze moeten vertrekken. De Sydney Bridge climb, een beklimming/wandeling over de boog van de brug. Dit avontuur duurt ongeveer 3,5 uur. Eenmaal boven (na zo'n 200 treden) kan men ver in de omtrek van Sydney rondkijken. Vanwege de risico's en de zwaarte van de klim moet men aan de nodige gezondheidseisen en conditionele eisen voldoen. Veiligheidstraining en een veiligheidspak/harnas zijn een onderdeel van de expeditie evenals een alcoholtest en een gezondheidsverklaring. En nadat voor jaren het plan werd tegengehouden om deze wandeling te maken, is dit nu waarschijnlijk een van de veiligste wandelingen die je uberhaupt kan maken. Als een gevangenen moet je je ontdoen van al je eigen kleding op wat ondergoed na. Alle zakken moeten leeg en ook alle zakdoeken moeten worden ingeleverd. Maar daarna mag je je hijsen in een overal, voorzien van allerlei veiligheidsriemen, kabels, petjes en ook niet onbelangrijk een zakdoek aan een armbandje. Niks is hier aan het toeval overgelaten.................... :)

Precies een maand voor de geboortedatum van Zoë mag na al die veiligheidsmaatregelen voor het eerst de brug beklommen worden; het is dan 1 oktober 1998. Dit terwijl er voorheen wel eens, zo zegt het verhaal, een winkelwagentje voor bier en wijnflessen boven op de boog is gevonden en er ook wel eens was bh’s aan de mast waren geknoopt........................... :)

Op de dag dat Sint de Hollandse daken als zijn terrein beschouwd staan Zoë en Theo op het hoogste punt van een van de grootste symbolen van Sydney. Exact 1 week daarna zal Oprah Winfrey in haar voetstappen treden............... :).