Van Philip Island naar de twaalf apostelen. - Reisverslag uit Sydney, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Van Philip Island naar de twaalf apostelen. - Reisverslag uit Sydney, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Van Philip Island naar de twaalf apostelen.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

11 December 2010 | Australië, Sydney

We moeten om Pilips Island heen rijden en nemen dan de ferry naar Queensclif. En ook hier bemerken we orde en netheid. Een pas gelakte mooie groene en geboende bodem van het schip waar je je mobil op kon achterlaten. Er wordt hier ruimte tussen de auto’s bewaard. Niks geen proppen en proberen om de auto’s er diagonaal in te krijgen. Ruimte genoeg en plaatst zat.

We verlaten de ferry, rijden nog even door het historisch centrum van Queenscliff en zetten dan onze tocht door naar ocean road. Bij Torquay begint the great Ocean Road. Bij Lorne stappen we uit om de vuurtoren te bezichtigen en een eerste mooie blik te werpen op Great Ocean Road. Gemaakt als eerbetoon aan de Australische soldaten die meegevochten hadden in de Eerste Wereldoorlog werd deze met pikhouwelen uitgehakte weg in 1932 voltooid. Het behoort tot een van de mooiste autoroutes ter wereld. Naast natuurlijk geweldige stranden, mooie vergezichten en een wisselend landschap zijn de twaalf apostelen een hoogte punt.

Loodrecht rijzen deze kalksteenrotsen uit zee. De een beweert dat er vanaf het begin maar 9 waren en met de rots die in 2005 omviel zouden er dus maar 8 zijn. De ander beweert dat er 18 rotsen waren er inmiddels wat zijn omgevallen, maar dat er nog genoeg zijn om de naam ‘twaaf apostelen’ voorlopig in stand te houden. De twaaf, acht, negen of een ander aantal apostelen hebben er zo’n 20 miljoen jaar over gedaan om tot deze formatie te komen. Nog steeds neemt de zee elk jaar enkele milimeters van hun af en hun lot is met zekerheid te stellen: alle apostelen zullen vallen alleen wanneer dat is nog niet bekend. Inmiddels hebben we deze ook van grote hoogte bekeken en lijkt het ons dat er in de toekomst wat wegvallen, maar zo het schijnt ook wat worden bijgemaakt. Over hun aantal valt te twisten, maar dat ze indrukwekkend zijn niet.

Indrukwekkend is ook hun omgeving. Vanuit de lucht waren al wat zwarte vlakken te bemerken, maar vanaf de grond zag dat er heel anders uit. Grote stukken zijn afgebrand, maar op een vreemde manier ziet dat er wel mooi uit. Een soort koraal, maar dan boven de grond.

We overnachten in de buurt van de twaalf apostelen bij Port Cambell aan de rivier.