Bali eend - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Bali eend - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Bali eend

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

02 Juni 2011 | Indonesië, Canggu

De Bali eend is een oud ras van grote betekenis. Zeker voor Holland, de Hollandse gekuifde rassen zouden hun oorsprong dan ook hebben in Indonesië.

De Bali eend is een loopeend met fiere slanke rechtop staande lichaamsbouw welke licht voorover helt tijdens het lopen, sommige exemplaren zijn drager van een kuif. De Bali eend is herkenbaar aan de blauw/grauwe snavel en poten. En komt voor in de kleurslagen: zwart, forel, wildkleur, blauwwildkleur, wit en bont.
Herkomst het Eiland Bali in Indonesië, op de andere eilanden komt de gekuifde variant niet voor.
Doel van het ras, primair slakken bestijding in de Sawa's ( rijstvelden ), ei en vleesproductie.

Naast de genoemde doelen kan ik verklappen dat deze eenden ook voor ceremonies gebruikt worden. ( de eend zelf zou het misbruik noemen). Ze worden geofferd, begraven of in zee geworpen ten gunsten van een van de vele gezichten van de goden.

Echter een heel ander gezicht is het hoeden van deze eenden. De eenden luisteren naar de stok met de plastic zak. De hoeder neemt de lange stok ter hand en kan daarmee de eenden begeleiden. Zo worden ze over de weg naar de sawa’s geleid. Zo worden ze over smalle bruggetjes en kleine paden geleid. Zo worden ze ook bijeen gehouden in een veld. Gewoon de stok in de grond plaatsen en later terug komen. En zo zien we ze vroeg in de ochtend langs het strand waggelen, waarna de eendenhoeder in zijn eentje met zijn eenden in de verte verdwijnt.



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 03 Juni 2011 - 14:52

    Mieke Opstelten:

    Een schoolvoorbeeld van "loopgedrag", daar kan ik nog iets van leren!

    Maar wat moet die plastiek zak erbij? Het geluid is noodzakelijk? Kan dat niet met een vriendelijk belletje?

    Je ziet het roept vele vragen bij mij op...maar wel fiere beesten, dat wel.
    Bedankt voor de uitleg, Marja, weer wat geleerd.

    Lieve groet, Mieke

  • 13 Juni 2011 - 18:13

    Terry:

    Weer eens wat anders dan schapen! In Doetinchem loopt inmiddels midden in de stad een stadkudde rond mét herder en hond. Lijkt me ook nog wel leuk als toevoegsel: een eendherdershond. Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 1778
Totaal aantal bezoekers 303248

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: