De Jungle van Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu De Jungle van Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

De Jungle van Taman Negara

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

16 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

29 Juni verlaten we Kuala Lumpur en vertrekken we naar Taman Negara. Met zijn 130 miljoen jaren is dit het oudste regenwoud ter wereld. We beginnen die dag met wachten. Wachten op de taxi, wachten op een busje, wederom wachten op de volgende bus die ons naar Kuala Temberling brengt en waarvan de airco alleen in de laagste stand kon staan, waardoor we bij de eerste stop al onze winterjassen en sokken uit de koffers hebben getrokken. Wachten op de verzamelplaats voor de boten, maar dit alles is het wachten waard. Hierna zal een 3 uur durende boottocht volgen over de Terrenggan rivier dieper het oerwoud in. Een modderige, soms goudkleurige rivier leidt langs waterbuffels, Orang Asli dorpjes en heel veel jungle met soms een verdwaald aapje. We worden afgezet bij Kuala Tahan Village waar drijvende restaurants de toeristen lokken. Even proberen ze ons af te zetten aangaande de prijs voor verder vervoer, maar tenslotte bleek alles weer geregeld te zijn in 10 minuten en................ bij de prijs inbegrepen. We verlaten het dorpje en zullen uitkomen in een iets hoger gelegen kamp, Camp Nusa. Er is maar 1 dorp: Nusa Holliday Village. Op de foto’s zag het er indrukwekkend uit, maar de werkelijkheid was aanzienlijk anders. Hier geen internet, geen telefoonverbinding, geen bier en geen mogelijkheid het terrein te verlaten na zonsondergang..................... ;-) Dat was wel even slikken voor sommige onder ons, of beter gezegd daar was helemaal niks te slikken. Het geheel was vervallen en op enkele Japanners na waren we de enige gasten.

We staan die eerste avond droog en nemen ons voor de volgende dag het alcohol verbodbord te negeren en wat bier in te slaan bij het dorp................. ;-) Het grote voordeel van dit afgelegen camp is wel dat je de enige bent en dus ook als enige en eerste de boot kan nemen naar de Canopy Walkway. Een van werelds langste loopbrug op zo’n 40 meter hoogte. Om als eerste van de dag daar te lopen is een ervaring, maar je moet er niet aan denken dat er nog 40 personen met je meelopen. Tevens waren we als eerste en enige bij het Orang Asli dorp. Het feit dat we Bahasa Indonesia spraken wat veel overeenkomt met het Maleis deed deze mensen even stil worden. Hier viel niet meer te smiespelen, het zou immers verstaan kunnen worden. We hebben gezien hoe men vuur maakt, terwijl de wegwerpaansteker weggeworpen op een afstandje in het zand lag en we hebben mogen blazen met een blaaspijp, waarbij we ten tweede malen deze mensen versteld hebben doen staan door daadwerkelijk het doelwit, een beertje, te raken.......................... ;-)

Verschillende keren hebben we die dag over de rivier met verschillende stroomversnellingen gevaren van en naar ons Camp toe. In het dorp konden we telefoneren en een verbinding met internet krijgen. Tevens was er na wat zoeken ook bier te verkrijgen. We controleren de mail en vertrekken voor het donker na het Camp terug. In het donker is er geen boot die zich op het water waagt en de stroomversnellingen trotseert. Wij nemen nog een duik in de rivier, spoelen ons af met lauw water en pakken ’s avonds gewoon een biertje...................... :) De volgende ochtend, nemen we een dag eerder dan gepland afscheid van dit Camp en de Jungle en varen we de rivier af op weg naar Cameron Highlands.