Penang en de vele gezichten van Boeddha en George - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Penang en de vele gezichten van Boeddha en George - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Penang en de vele gezichten van Boeddha en George

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

16 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lopend vanaf ons hotel bezoeken we Wat Cayamangkalaram, een Thaise Boeddha tempel met een van de langste liggende Boeddha’s. Achter het standbeeld zijn ontelbare nissen met urnen met as van toegewijden. Het geheel is omringd door allerlei ander Boeddha’s, al dan niet beplakt met wat nepgoud. We plakken er nog wat goud bij en zorgen ervoor dat onze schoenen, die we buiten moeten laten staan, niet gestolen worden. Deze hebben we immers nodig om de volgende Boeddhistische tempel te bezoeken aan de overkant, maar nu van Burmese afkomst. Ook hier weer veel Boeddha’s. Groten, kleinen en allemaal waarschijnlijk met een betekenis de ons ontgaat, maar die door de enorme hoeveelheid aan kleuren, bloemen, afbeeldingen en wierook, ieder wel moet boeien.

We laten Zoë achter in het hotel. Ze heeft genoeg van al die culturen en zal zich vermaken met een boek, een blackberry of de Ipad. Even terug naar de wereld van letters en 1-en en 0-en.............. :) Voor ons wordt het nog een rondje cultuur hoppen in George town. In een middag stappen we door Little India, met zijn mooie stoffen, de slager en Indiase Hindoeistische tempels, waar we net een dienst meemaken. Heel veel vrouwen gekleed in kleurrijke stoffen, al dan niet met wat kinderen volgen de dienst of zitten ergens op de grond bij te kletsen. Slechts een enkele man leidt de dienst, met veel gezang en heel veel wierook. We verlaten Little India en stappen de Chinese wijk binnen. Rode lampionnen, mysterieuze pakjes en heel veel rood. Hier wordt buiten onder de tafel ook nog geofferd met wat sigaretten en boven de tafel hangt een ...........................................aardbei. Als het maar rood is. :).

De hoeveelheid geofferde wierook wordt met regelmaat uit de tempel gehaald om buiten in de daarvoor bestemde ‘bandhaarden’ verder te roken. We verlaten Chine town en stappen zo binnen de de voor ons zo bekende Christelijke wereld met de daarbij behorende kerk. Pas opgeknapt, lekker strak in de lak en geen versierinkje te vinden..................... :) Van zo’n serene sfeer wordt je wel haast vredig, maar waarschijnlijk snappen de andere gelovigen hier niks van deze eenvoud............................. :). ’s Avonds lopen we nog even langs de eetstalletjes op straat naast ons hotel en zien we hoe de driebaansweg langzaam in een tweebaansweg verandert door eetstalletjes, tafeltjes en mobiele karretjes die een van de banen langzaam toe eigenen.