Litchfield Park, termieten en watervallen - Reisverslag uit Litchfield, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Litchfield Park, termieten en watervallen - Reisverslag uit Litchfield, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Litchfield Park, termieten en watervallen

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

08 April 2012 | Australië, Litchfield

Litchfield National Park staat bekend om zijn termieten heuvels. Nu hebben we wat nare ervaringen in de tropen met termieten gehad en hebben we aan den lijve ondervonden wat deze beestjes kunnen aanrichten, of beter gezegd, gewoon wegvreten. Dus onderdrukken we enige moordzuchtige gevoelens en aanschouwen we de schoonheid van hun bouwwerken. Er zijn gelukkig verschillende soorten termieten en deze soort maakt zich kenbaar door grote heuvels. Je ziet je overal staan in de omgeving, niet alleen in het park maar ook gewoon langs de kant van de weg. 10 meter hoog kunnen zij worden, slechts opgebouwd uit modder en gras, vol met gangen en kamers. Indrukwekkende bouwwerken van soms wel 70 jaar oud.

We overnachten bij een parkeerplaats bij de Wangi Falls. Geen stroom hier, maar wel een keurig douchehok midden in het niets, een barbeque en een georganiseerde vuurplek. We laten Zoë achter bij de camper en gaan de waterval inspecteren. Deze zou verkoeling moeten bieden aan de hoge temperatuur hier, maar grote borden en hekken rondom geven aan dat dit vooral is om naar te kijken. Krokodillen ALERT. Geen plons is hier geoorloofd, deze is slecht voorbehouden aan de reptielen, sterker nog je kunt het terrein niet eens betreden. Een wandeling van 1,5 uur is mogelijk via een houten pad met netjes afgezetten railingen, zodat je zeker niet met het water in aanraking komt. We spieden het water af opzoek naar gevaar, maar kunnen niets vinden. Teruglopend zien we wat kangoeroes en ......................... zien we nog net hoe Zoë de camper ingevlucht nadat ook zij van dichtbij zo’n springding heeft gespot. Geen stroom en dus ook geen Airco in de bus, bloedheet, zweten en heel veel muggen, maar ook geweldige luchten.