Bangkok theatrale tempels en oveweldigend theater - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van zoe Beek - WaarBenJij.nu Bangkok theatrale tempels en oveweldigend theater - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Bangkok theatrale tempels en oveweldigend theater

Blijf op de hoogte en volg zoe

29 Juni 2012 | Thailand, Bangkok

29 juni 2012. Het is warm die dag en het zal nog warmer worden. We worden namelijk niet binnen gelaten bij het Grand Palace zonder gepaste kleding. Theo wordt in een lange broek gehesen en ook Zoe komt niet verder zonder haar schouders te bedekken met een door velen voor haar reeds gedragen unieseks blauwe bloes. Ikzelf had gedacht hier onderuit te komen met mijn reeds schouder bedekkend T-shirt, maar daar waren de wachters het niet helemaal mee eens. Ook hier was een tocht naar de kleedkamers een vereiste.

Grand Palace is een verzameling van honderden gebouwen en binnenplaatsjes, omringt door een 1900 meter lange muur waar slechts enkele openingen toegang geven tot dit voormalige verblijf van de Thaise vorsten. Nog steeds is een gedeelte voorbehouden aan slecht de royalties en gesloten voor het publiek, maar er blijft genoeg over om te bezichtigen. Eenmaal binnen en door de kledingtest gekomen wordt je verblind door de grote hoeveelheid bladgoud en treed je een overweldigende hoeveelheid aan mozaiken en versieringen tegemoet. Hier wordt door de mensen nog steeds geofferd en gebeden. Lotussen worden in water gedrenkt en wierook wordt aangestoken. Het hoogte punt is de Wat Phra Kaeo, de beroemdste tempel met daarin het meeste vereerde religieuze voorwerp van Thailand; de 66 cm grootte groene Boeddha. We slenteren over het windstille terrein waar het goud de zon weerkaatst en alleen de schaduw wat verkoeling geeft. De verzengende hitte zorgt dat ons humeur beneden nul daalt. We verlaten het Grand Palace, zien nog even hoe meer ornamenten worden aangebracht op de binnenkant van de daken en duiken snel een heel duur uitziend koffiezaakje in. Niet zozeer vanwege de koffie als wel vanwege het feit dat er airco is.

Eenmaal weer afgekoeld zetten we we onze tocht voort via enkele markten naar het startpunt voor een boottochtje op Khlongs van Bangkok. Deze kanalen eens gegraven als verdediging middel voor het Grand Palace werden al snel de aderen van de stad en zorgden met hun grote netwerk voor vervoer van goederen en mensen. We kopen nog wat pinda’s voor onderweg en krijgen wat oud brood mee voor de vissen. De tocht laat ons de paalwoningen zien, de vlotten met daarop geimproviseerde bouwsels en de verschillende bootjes die hun waren aan de man brengen. We geven het brood aan de vissen en verwelkomen enkele bekende reptielen die door het afval kruipen of zich in het zonnetje warmen. Deze volwassen varanen schijnen zich op hun gemak te voelen en zich niet aan de aanwezigheid van mensen te storen. Hoe anders dan in Bali, waar iedere varaan van groot tot klein zich als een haas uit de voeten maakt bij het zien van een mens om te voorkomen dat hij of zij vroegtijdig aan een stokje eindigt.

We laten ons afzetten bij Wat Arun, de tempel van de dagenraad. De oudste tempel van Bangkok, waar steile trappen je naar een schitterend uitzicht leiden op Bangkok. Ook voor diegene die niet tot die hoogte wensen te gaan is er genoeg te zien. De tempel is versierd met duizende stukjes porselein in het stucwerk. Afgekeurd porselein dat als balast meegenomen werd op schepen uit China en door de plaatselijke bevolking werd geschonken aan de tempel die nu schitterd met ieder zonnestraaltje.

Eenmaal weer naar de overkant Chao Phraya gekomen lopen we naar de laatste tempel van ons verlanglijstje; Wat Pho met daarin de grootste liggende Bouddha van het land. 46 meter lang bladgoud schittert je tegemoet. Een tocht met wensbekertjes wordt afgelegd en zorgt voor een constante achtergrond toon van klinkende muntjes in koperen kommen om te eindigen bij zijn met parelmoer ingelegde voetzolen. Deze grootste tempel biedt plaats aan meer dan 1000 Boeddha vertoningen. Na zoveel Boeddha’s blijft het ons verbazen dat de enigste wereldgodsdienst zonder God en waar het gaat om innerlijke goedheid, zoveel aan uiterlijke schijn tentoonstelt. Daar kun je even stil van worden.

We nemen de becek naar het hotel, knappen ons iets op en nemen vervolgens de taxi om de avond af te sluiten me een bezoekje aan Siam Neramit theater. Een aanrader voor ieder die een avondje overweldigd wil worden in het theater met het grootste decor. Het was verboden om je mobiel aan te hebben of ook maar een foto te nemen, maar een kleine indruk kun je krijgen op; http://www.siamniramit.com/ Enkele kiekjes kunnen we vooraf nemen van de olifanten, die we later weer in de show tegen zullen komen. De razend snelle decorwisselingen zijn een lust voor het oog. Olifanten die door het theater lopen en toneelspelers die vanaf verschillende kanten meedoen met de show en niet te vergeten de fontein van Zoë We zijn vanaf nu verpest voor ieder bezoekje aan een musical of theatershow. Het zal even duren voordat dit geëvenaard kan worden.