Rondje Penang met beperkt zicht - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Rondje Penang met beperkt zicht - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Rondje Penang met beperkt zicht

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

16 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

We regelen een chauffeur en zijn van plan het hele eiland rond te gaan. Op zijn aanraden bezoeken we een batik atelier en een koffiefabriek, lees, we worden gedropt bij een verkooppunt van batiklappen en een winkel voor koffie. Afijn, we leggen zelf Zoë uit waarop de techniek van batik is gebaseerd en drinken kleine hoeveelheden probeerkoffie, waaronder de niet eens tegengevallen Duriankoffie. Echter koffie moet gewoon naar koffie smaken en niet naar een of ander exotische vrucht. We verlaten deze winkels en nemen ons voor om nooit, maar dan ook nooit meer een atelier te bezoeken als er ook maar een kans is dat er een winkel aan vast zit. We maken onze chauffeur duidelijk dat hij vanaf nu geen toeristisch verkooppunt meer willen zien. We slaan de vlindertuin over en bezoeken de kruidentuin. Een leuk kleinschalig aangelegd geheel met veel planten, echter helaas niet de steranijs. We worden gedropt bij een aanlegstijger van een vissersdorpje, zien de durianplantages en lopen naar de meest trieste waterval die we ooit hebben gezien. Een pad bezaaid met plastic leidt naar een waterstroompje dat al behoorlijk afgetapt was door een grote waterleiding die door het gehele landschap liep....................... :). We wilden naar boven gaan met het spoor, maar volgens de chauffeur was daar niks te zien: De haze. Een luchtvervuiling onstaan door het verbranden van oerwoud en palmolieplantages in Indonesië. En wij maar denken dat we gewoon pech hadden met die constante bewolking. We veranderen ons plan en gaan naar de Slangentempel. Hier liggen de slangen op bamboe pilaartjes omgeven door offers. Het verhaal gaat dat toen er nog geen muur om de tempel heen stond, deze regelmatig bezocht werd door slangen, die niet meer verdwenen. Inmiddels is er een muur om het geheel gezet en kunnen de slangen niet meer verdwijnen. Maar laten we eerlijk zijn, als je slang bent en je krijgt dit voedsel, dan is de zin om te vertrekken wel enigszins geminimaliseerd. Nu gaan de slangen ’s avonds in bakken en worden de volgende ochtend weer netjes op het bamboe gedrapeerd ( volgens de chauffeur ) Bij de tempel is ook een kleine slangententoonstelling, waar, hoe kan het anders, ook wat kleine konijntjes zijn te zien................ Inmiddels worden we daar uitgerookt en hebben we naast het beperkte zicht van de haze, ietwat tranenede ogen van de wierook, maar wel de mogelijkheid om een mooie foto te maken van rokende wierookstaken........................ :)

De laatste dag Penang sluiten we af met wederom een bezoekje aan de binnenstad. Inmiddels hebben we daar ons favoriete restaurant gevonden in Little India: Kapitan. We eten ons klem aan de meest heerlijke gerechten. Maar eerst gaan we een verlate lunch nuttigen in het Eastern& Oriental hotel. Een hotel met een geschiedenis vanaf 1884 en met een geweldige architectuur. We nuttigen de lunch binnen en kunnen helaas door een klein regenbuitje niet buiten zitten. Weer struinen we door de straten van Georgetown, negeren de wenkende trishaws en bezoeken een Chinese tempel. Hier zijn de voorbereidingen van een feest aan de gang. Draken lopen rond, trommels worden naar binnen gesleept en wij laten ons keurig kleden in Chinese klederdracht, om vervolgens vele malen op de foto gezet te worden. Na vier dagen verlaten we Penang om te vertrekken naar Perhentian; een klein eilandje oostelijk gelegen van Penang.