Maleisië en de vele gezichten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Maleisië en de vele gezichten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Maleisië en de vele gezichten

16 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Maleisië bestaat uit twee gedeeltes. Wij hebben slechts een gedeelte van Malakka ( West Maleisië) bezocht. Zeshonderd jaar geleden kwamen hier de eerste mensen uit Indonesië naar toe,. De handel tussen China en India bracht ook deze beide groepen hier naar toe, gevolgd door Europese handelaren; Portugezen, Nederlanders en tenslotte de Britten. De oorspronkelijke bevolking; Orang Asli woont nog steeds in de wouden of treedt op voor toeristen. De pijlen gedoopt in gif, omdat ze anders geen aap konden doden met zo’n speldenprik, worden nu getoond aan de toeristen. Maar misschien is dat gif er wel de oorzaak van dat er maar zo weinig van over zijn gebleven, want tenslotte aten zij het geschoten, of beter gezegd geblaasde en vergiftigde slachtoffer wel op....................... :)

Door die diversiteit aan mensen, culturen en geloven loop je in Maleisië zo van het ene schouwspel naar het anderen. En loop je van het ene eettentje naar het anderen. Heerlijk eten vanuit alle windrichtingen. We proberen veel uit, veel te veel en gaan dan ook met iets te veel kilo’s weer naar huis.....................

Maleisië, heeft ons echter ook het gezicht van de Burka’s getoond. Alhoewel dit eveneens vakantiegangers waren, waren het er wel heel erg veel. Maleisië zelf is grotendeels islamitisch, maar een gematigde vorm daarvan. Hoofddoekjes zijn echter wel overal en in alle kleuren te koop. Winkels voor zwarte lakens voor de zwarte spoken hebben we echter nergens ontdekt. Van de Arabische toeristische vrouwen hebben we echter geen gezicht gezien....................... :)

Maar het meest trieste van Malakka is wel het verdwenen uitzicht. De haze, welke naast ongezond ook veel wegneemt van alle kleuren en het land onderdompelt in een grijs. Triest is het hoe een land verandert tot een grote palmolieplantage. Ruim 4 miljoen hectaren zijn reeds beplant en iedere dag komt er een stukje bij. Triest hoe het zich de haze toelaat om de belangen van enkelen te behartigen.

Mocht je denken dat het een ver van mijn bedshow is, bedenk dan dat palmolie onder anderen gebruikt wordt in magarine, frituurvet, aardappelchips, soepen, sauzen en.................... koekjes :).

Wij stappen 17 Juli weer op het vliegtuig, op weg naar Bali en worden daar verwelkomt door blauwe luchten, groene sawa’s en ......................................heel veel kleur :).

• 16 Augustus 2011 - 06:53

Paul En Lien:

Dank je wel voor zoveel mooie en interessante verhalen.
    We hebben ervan genoten.

• 21 Augustus 2011 - 11:21

Buuffie:

Hai Levensgenieters,

Erg leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Al moest het tussen de bedrijven door.
    Maar ik ben er doorheen geraakt met een sappie.
    Foto's zijn ook leuk om te zien.
    Ook die van Theo met een blouse aan...................
    Jullie hebben er saampies van genoten.
    Op naar jullie volgende overlevings tocht.