3-maandenceremonie Nila en nog meer ceremonies, - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu 3-maandenceremonie Nila en nog meer ceremonies, - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

3-maandenceremonie Nila en nog meer ceremonies,

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

30 November 2009 | Indonesië, Bali

We zijn nog niet klaar met alle ceremonies. Ieder die de site een beetje in de gaten houdt, weet dat Nila een klein roze wondertje heeft gekregen met de mooie naam Juni. Nu is het Juni’s beurt om haar voetjes voor het eerst op de grond te mogen zetten, ofwel de 3-maandenceremonie. We hadden het al een keer eerder mee mogen maken, maar deze was weer geheel anders. Niet alleen werd haar ceremonie gehouden, het was tevens een inhaalslag van de ceremonie van de trouwerij, die zoals we nog wisten met spoed moest gebeuren vanwege dit wondertje. Het huwelijk werd immers wegens kosten en tijdsnood alleen vanuit het huis van de vrouw gevierd. Vanuit het huis van de man was nog geen mogelijkheid, dus werd dit om de goden goed te stemmen nog eens dunnetjes overgedaan. Zo werd Nila met cup D, gevuld met melk, in wederom een mooi kleurrijk pakje gehesen en zag nu ook de bruidegom er wat meer volwassene uit.

We hebben het pad tussen de teakhouten bomen wederom belopen, maar nu samen met een groot deel van het personeel. Ook hier eten,drinken en veel wachten. Achter het huis was een soort keuken opgesteld alwaar we als eregasten als eerste mochten eten onder het toeziend oog van een dode varkenskop. En dit alles werd weggespoeld met het doorgeven van een smoezelig glas ‘palmwijn’; een goedje wat rechtstreeks uit de palm zelf komt, hoog percentage alcohol en binnen 2 dagen dient dit opgedronken te zijn. Voor sommigen moet dit als muziek in de oren klinken.

Een ceremonie bestaat uit allerlei voor ons, en waarschijnlijk ook voor hen, onbegrijpelijke gebeurtenissen met touwtjes, rijstkorrels, water, bloemetjes, rookpotjes en kippenpootjes. Hier tussen door is het eten, drinken en wachten op de volgende gebeurtenis die door de welbekende holyman wordt aangegeven. Dit geeft ons de kans er even tussenuit te knijpen.

Ofwel het gehele personeel zag zijn kans op zoek te gaan naar die speciale boom met vruchten als kersen; heerlijk zoet en twee keer zo groot. Terwijl de mannen met de dicht bijzijnde boom tevreden zijn, denken de vrouwen dat die daar verderop in de teakplantage staat de grootste vruchten heeft en daarmee ook de lekkerste. Afijn, twee kindjes worden de boom ingejaagd en komen met hele trossen naar beneden. Plastic zakken worden gevuld, nog even wordt vanuit de grond ook de laatste takken leeggegeten, want zo’n dure vrucht laat je niet zomaar achter. Het heeft slecht een nadeel deze vrucht, eenmaal gegeten is het daarna alsof je een bak rabarber hebt opgegeten; een stel tanden dat aanvoelt alsof er echt geen glazuur meer opzit......

We maken nog een laatste, althans voor ons, gebeurtenisje mee en gaan dan wederom naar huis. Nila’s huwelijk is veilig gesteld, Nila’s meisje mag met haar voetjes op de grond en wij krijgen allemaal een voedselpakketje mee naar huis. We laten ze achter wetende dat ze door onze komst in aanzien gestegen zijn in hun Desa, maar wij zijn nog steeds verbaasd over het voedselpakketje.