Balinees feestje - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Balinees feestje - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Balinees feestje

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

25 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

Vrijdag 18 mei 2012. Geen bijzondere dag, behalve dan voor ons. Wij zullen als dank voor alle goede zorgen een staff feest organiseren. Het zal nog 2 maanden duren voor ons vertrek naar Nederland, echter dit is een van de laatste mogelijkheden om dit feest te geven. We benutten deze kans en blikken even terug op 6 jaar.

In zes jaar is niet alleen de staff gegroeid in aantal en enkele ook behoorlijk in omvang, maar deze tijd heeft ook een duidelijke verandering teweeg gebracht in Zoë. In het begin staand op het witte pad naar zee en na 6 jaar wederom op dezelfde locatie gespot; het verschil zit hem niet zozeer in de houding of blik, maar wel overduidelijk in de grootte en vorm........................... :)

Op deze vrijdag was de staff welkom met aanhang en kinderen. Ook enkele oude schoolvriendinnen en vriendjes waren uitgenodigd. Meer dan 60 Balinese mannen, vrouwen en kinderen weten zich op een kluitje bijeen te vormen zodat het huis nog steeds leeg lijkt. Zelden hebben zoveel kinderen om een sofa gezeten. De Bale, normaal goed voor twee en een halve ligplek bleek ineens plaats te bieden aan tientallen kinderen en enkele volwassenen. Op de trap zat het grootste gedeelte van onze staff. De kleintjes werden voorzien van bellenblaas apparaatjes met zeepsop, die voor gegarandeerd veel te veel gekocht zijn op de hoek van Leo Squar, hier in het zuiden. De beste man kreeg in een keer zijn maandsalaris uitgekeerd. Voor alle anderen was er de mogelijkheid om touwtje te trekken. Hilarische momenten op zoek naar de zak met ‘goud’.

Zes jaar geleden startten we met slechts twee stafleden en een gedeelde security. Inmiddels zijn er verschillende gekomen en enkele ook weer gegaan. Een chauffeur van de begin dagen die bij de eerste test de Toyota Jeep zo’n 50 cm lager in de tuin neerzette. Een eerste tuinman, die vooral de kunst van het onzichtbaar zijn verstond. Een pembantu met stille kracht die grote zwarte geesten zag rondwaden en niet te vergeten de tuinman met snor die het niet kon laten met een andermans scooter ervan door te gaan om vervolgens een jaar in de bak te brommen. We hebben ze zien komen en enkele ook zien gaan. Inmiddels is hun aantal op een elftal uitgekomen exclusief enkele op de reservebank......................... :). En exclusief het tweetal in het zuiden.

Voor ons is het een van de laatste keren Villa Asmara. Een laatste duik in het zwembad en blik op de indrukwekkende luchten van Noord Bali. Zien hoe de vissersboten langs varen en soms aanmeren om hun buit aan land te brengen. We gaan ze missen de momenten van Asmara, we gaan ze missen de mannen en vrouwen die ons verblijf in Bali niet altijd even gemakkelijk maar vaak wel heel boeiend en leuk hebben gemaakt. En Zoë, eens gekomen als kleinste van de groep, zal na 5 jaar, hier vertrekken als een van de grootste, maar nog steeds dolblij met wat roze en kleins............................. :)

• 25 Mei 2012 - 12:56

Thea En Ad:

Een tijd van komen en een tijd van gaan. Ja, waar blijft de tijd. Weer een hele stap die jullie zetten.
    Ook voor Zoë. Wij wensen jullie heel veel sterkte met het afhandelen van alle zaken daar en dan in ieder geval. Welkom thuis voor over 2 maanden.
    Lieve groetjes van ons.

Ohe Ans

• 30 Juli 2013 - 20:58

Ferry:

hallo ik ben ferry.
    ik was nieuwschierig geworden van al die mooie plaatjes.
    na u verhaal helemaal.
    als ik het goed begrijp gaan jullie weg daar?
    en wordt de villa verhuurt.
    wij moeten nog gaan beslissen of dit het gaat worden.
    er moet voor mij wel wat te doen zijn,ook al ben ik weg van huis,blijf een doender.
    vrg ferry blauw

• 03 April 2014 - 17:49

Bradley:

beste Zoe,

Wat een geweldig verslag!! Ik had een specifieke vraag over een foto die in jouw album staat.

Zou je mij misschien kunnen mailen?

mvgr. B.Shamrock