Nyepi op Bali 23 maart 2012 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Nyepi op Bali 23 maart 2012 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Nyepi op Bali 23 maart 2012

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

23 Maart 2012 | Indonesië, Bali

Vandaag is het Balinese nieuw jaar. We leven in 1934 volgens de Saka kalender en bevinden ons nu op de eerste dag van de 10e maancyclus. Een ingewikkeld systeem van verschillende kalenders zorgt voor een balans tussen de Gregoriaanse kalender en de verschillende kalenders die gehanteerd worden op Bali en die bepalend zijn voor de ceremonies, hun geloof en daarmee eigenlijk ook hun dagelijks leven.

Voor het nieuwe jaar zijn alle reinigingsceremonies en rituelen. Offers naar de zee, het wegjagen van de kwade geesten met als hoogte punt Ogho Ogho. We laten de poppen voor wat ze zijn en lopen alleen tegen het eind van de middag de staat op om een ceremonie te bekijken. Al de hele middag komt hier het geluid van de gamelang vandaan. Wierook, opzwepende muziek, de geur van de offerbakjes en een hitte komen je tegemoet wanneer je het windvrije binnenplaatsje betreedt.

Er wordt gedanst, geofferd en regelmatig valt er iemand even weg of raakt in trans. Geschreeuw, braaksel en snot. En in plaats van deze mensen de ruimte te geven en wat afkoeling te bezorgen, worden ze hier bijna heilig verklaard en krijgen ze naast hun plaatsje in de zon ook nog een heftige dans met krissen te zien. Een eend, een kip en een zwart biggetje hebben de avond niet gehaald. Hun bloed ligt tussen de rest van de offers. Voor veel anderen van gisteren middag zal deze dag van absolute rust noodzakelijk zijn om even bij te komen van alle emoties van die middag.

• 23 Maart 2012 - 10:23

Jan:

Wat een foto's! Zuig dit alles nog even helemaal op en neem het mee in je hart

• 23 Maart 2012 - 10:52

Henk En Gerrie:

Machtig interessant die ceremonies. Wat een gekte!
    Prachtige foto's, je voelt de sfeer.

• 23 Maart 2012 - 11:17

Charles En Riet:

jullie zullen ook tijd nodig hebben om alle emoties en ervaringen los te laten
    ...........en daarna te genieten van die vele mooie herinneringen

• 23 Maart 2012 - 13:06

Nico.....:

god,wat ik zou graag met jullie mee willen.....hahahahaha

• 25 Maart 2012 - 10:01

Gijs Van De Beek:

Indrukwekkend en wat een beleving en een opgaan in het ritueel. In de Achterhoek zijn we iets nuchter en zijn we bezig het achterhoeks als dialect (net als het fries) erkend te krijgen. De regering wil dat niet. Jammer van al die tradities!
    Goed om te zien dat er ergens op de wereld nog wel tradities zijn!

Groeten vanuit een zonnig voorjaar in Varsseveld!