Nyepi op Bali 23 maart 2012 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Nyepi op Bali 23 maart 2012 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Nyepi op Bali 23 maart 2012

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

23 Maart 2012 | Indonesië, Bali

Vandaag is het Balinese nieuw jaar. We leven in 1934 volgens de Saka kalender en bevinden ons nu op de eerste dag van de 10e maancyclus. Een ingewikkeld systeem van verschillende kalenders zorgt voor een balans tussen de Gregoriaanse kalender en de verschillende kalenders die gehanteerd worden op Bali en die bepalend zijn voor de ceremonies, hun geloof en daarmee eigenlijk ook hun dagelijks leven.

Voor het nieuwe jaar zijn alle reinigingsceremonies en rituelen. Offers naar de zee, het wegjagen van de kwade geesten met als hoogte punt Ogho Ogho. We laten de poppen voor wat ze zijn en lopen alleen tegen het eind van de middag de staat op om een ceremonie te bekijken. Al de hele middag komt hier het geluid van de gamelang vandaan. Wierook, opzwepende muziek, de geur van de offerbakjes en een hitte komen je tegemoet wanneer je het windvrije binnenplaatsje betreedt.

Er wordt gedanst, geofferd en regelmatig valt er iemand even weg of raakt in trans. Geschreeuw, braaksel en snot. En in plaats van deze mensen de ruimte te geven en wat afkoeling te bezorgen, worden ze hier bijna heilig verklaard en krijgen ze naast hun plaatsje in de zon ook nog een heftige dans met krissen te zien. Een eend, een kip en een zwart biggetje hebben de avond niet gehaald. Hun bloed ligt tussen de rest van de offers. Voor veel anderen van gisteren middag zal deze dag van absolute rust noodzakelijk zijn om even bij te komen van alle emoties van die middag.

Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 23 Maart 2012 - 10:23

    Jan:

    Wat een foto's! Zuig dit alles nog even helemaal op en neem het mee in je hart

  • 23 Maart 2012 - 10:52

    Henk En Gerrie:

    Machtig interessant die ceremonies. Wat een gekte!
    Prachtige foto's, je voelt de sfeer.

  • 23 Maart 2012 - 11:17

    Charles En Riet:

    jullie zullen ook tijd nodig hebben om alle emoties en ervaringen los te laten
    ...........en daarna te genieten van die vele mooie herinneringen

  • 23 Maart 2012 - 13:06

    Nico.....:

    god,wat ik zou graag met jullie mee willen.....hahahahaha

  • 25 Maart 2012 - 10:01

    Gijs Van De Beek:

    Indrukwekkend en wat een beleving en een opgaan in het ritueel. In de Achterhoek zijn we iets nuchter en zijn we bezig het achterhoeks als dialect (net als het fries) erkend te krijgen. De regering wil dat niet. Jammer van al die tradities!
    Goed om te zien dat er ergens op de wereld nog wel tradities zijn!

    Groeten vanuit een zonnig voorjaar in Varsseveld!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 845
Totaal aantal bezoekers 303341

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: