Nyepi en Ogoh Ogoh Uche-Uche 2011 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Nyepi en Ogoh Ogoh Uche-Uche 2011 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Nyepi en Ogoh Ogoh Uche-Uche 2011

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

05 Maart 2011 | Indonesië, Batavia

Vandaag 5 maart 2011 is het Nyepi, de dag van stilte, vaste en meditatie. Het is het Balinese nieuwe jaar en volgens de geruchten leven we nu in 1933. Deze gedachte alleen al biedt vele invalshoeken. We kunnen dus in verschillende tijden leven, naast elkaar. Volgens ons besef zouden er nog hele generaties geboren moeten worden die er eigenlijk al is. De geschiedenis en de welbekende tijdbalken laten dan een hele ander lijn zien. En wetende dat geschiedenis wordt geschreven vanuit een bepaald perspectief ( meestal die van de winnende partij en afhankelijk van het land waar je aanwezig bent op dat moment) wordt met deze verschillende tijdbalken het bepalen van het verleden en hoever dat in het verleden zou moeten liggen een stuk onzekerder. Dit alles naast het feit dat 'besok' ( lees, morgen)hier in Bali in de toekomst ligt, maar niet zozeer zich hoeft te beperken tot een dag en dat'kemarin' ( lees gisteren) ook vele jaren geleden kan zijn.

Het behoort stil te zijn deze dag van het nieuwe jaar. We, of beter gezegd; ze hebben gisteren alle boze geesten weggejaagd en uitgerookt. Al enkele dagen zijn ze bezig geweest de boze geesten gunstig te stemmen met offers en ceremonies aan zee. Mekiis , de ceremonie waarbij de dorpen de berg afdwalen om naar een vaste plaats aan zee, gelegen in een rechte lijn met hun desa tempel de goden gunstig te stemmen. In zee wordt geofferd en aan het strand raakt men in trance. Zo wordt in noord Bali de hoge golfslag verklaard. Deze golven nemen immers de offers mee de zee in. Nu na Nyepi zullen de goden tevreden zijn en zal de zee weer als een spiegel moeten worden.

Gisteren,- en dan bedoel ik slechts een dag geleden,- hebben ze bij ons huis geofferd en de kwade invloeden weggeschreeuwd. Dit alles onder toeziend oog van de camera, onze buurvrouw ibu en enkele vriendinnen van Zoë. Deze meiden zijn Boeddhisten en kunnen daarom deze dagen logeren en zodoende ontsnappen aan de dag van absolute stilte, vasten en niks doen.

Al weken wordt er gewerkt aan het vervaardigen van de ogoh ogoh poppen. Nu staan ze opgesteld aan de kant van de weg, wachtend op de zonsondergang. Dit is het moment waarop ze door de straten worden gedragen , begeleid door geschreeuw, gedans en muziek. Ze zullen aan het eind van de avond verbrand worden aan het strand dicht bij de tempel.

Wij hebben ons een tafeltje veroverd bij een eetgelegenheid, dicht bij de plaats waar de parade langs zou komen. En genietend van ons hapje en drankje kwamen de eerste brommers langs. Het werden er tientallen, honderdtallen en daarna zijn we de tel krijt geraakt. Allen met een lopende motor hun uitlaatgassen verspreidend over het eten. De frisse zeelucht lucht veranderde al snel in iets wat je normaal bij een druk kruispunt in de stad tegen zou komen. Er wordt behoorlijk wat gekucht en geproest, maar bovenal gelachen over de bizarre situatie.

We werpen nog een blik op de brandstapel en de wachters, verlaten ons gezelschap en gaan de dag van morgen tegemoet.

Vandaag is het stil, geen auto of brommer op de straat. Geen geschreeuw uit de sawa’s. De vogels eten hun buik rond aan alle rijstkorrels. Alleen op een heel klein plekje aan zee wordt er toch gezwommen, stiekem tv gekeken en pannenkoeken gegeten............................. :)

Selamat raya Nyepi, .................................... ofwel een gelukkig nieuwjaar.

• 05 Maart 2011 - 10:25

Jan Van Adrichem:

Dat er verschillende lagen tijdsbesef zijn is in het Westerse bewustzijn grotendeels verloren gegaan. Maar in de Westerse geschiedenis is dat besef er wel degelijk van eeuwen her! En dat merk je ook in je dromen: wat voor tijdsbesef heb je daar?!

• 05 Maart 2011 - 10:51

Thea En Ad:

Jullie een selamat raya Nyepi! Mooi verslag weer.
    Wij houden het dit weekend maar op carnaval.
    Liefs van ons.