De Bruiloft van Ita 29-11-2009 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu De Bruiloft van Ita 29-11-2009 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

De Bruiloft van Ita 29-11-2009

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

29 November 2009 | Indonesië, Bali

De Bruiloft van Ita 29-11-2009
De staff heeft niet stilgezeten en weer een staaltje van Balinese gewoontes prijsgegeven. Ita een van onze meisje heeft eindelijk weer een vriend en omdat ze al eerder wat vriendjes heeft gehad is het houden van deze vriend van groot belang. Na een maand werd het al een serieuze aangelegenheid……… :)
Hier sprak de ware liefde of de angst niet meer aan de man te komen. En zo kwam de trouwens. Echter de ouders van het meisje waren het er hier niet mee eens. De moeder van het meisje had immers in een ver verleden woorden gehad met de zuster van de aanstaande schoonmoeder, die weliswaar niet in dezelfde desa woont maar nu toch door dit verleden een onuitwisbare schade toebrengt aan de toekomst van de volgende generatie. Tja, het wordt wat moeilijk te volgen, maar de conclusie was dat er een omgangsverbod werd uitgesproken met een verstoting van het meisje uit haar familie als dreigement. Het meisje kiest voor de familie en dan weer niet, weer wel en weer niet, weer wel en uiteindelijk vertrekt zij naar haar aanstaande familie. En als vreemd meisje kun je natuurlijk niet zomaar bij een vriendje wonen; dan moet er wel getrouwd worden. ‘Postduiven’ en boodschappers, overleg en een straatverbod. Alles wordt uit de kast gehaald om dit gebeuren weer in goede banen te leiden. Uiteindelijk , na anderhalve week intensief overleg wordt er een wapenstilstand getekend en gaat men gezamenlijk de bruiloft plannen en dit alles natuurlijk op zeer korte termijn.
Tenslotte wordt de datum vastgesteld na gelang de maan, de sterren en de stemming van the holy man, wordt het personeel in de ceremoniekleding gehesen en wordt het weer een lange dag met veel zitten, eten en mooie plaatjes.
We zien hier een gedeelte van de staff in de jeep, een paar jolige kinderen, een argwanende blik van Zoë en de buurman, gevolgd door een kritische blik op de dakconstructie.
We zien hier een mooie bruid zonder bril, een ietwat nerveuze en veel te jonge echtgenoot en een hele lading staff zittend in een bloedheet gangetje.
We zien hier het vele eten, de vele offers en het vele zitten. Wachten totdat dat wat in het ‘achterkamertje’ besproken is afgelopen is. Een lange bespreking van alle ins en outs van het huwelijk en dat alles in een smoorheet kamertje met teveel mannen. Foto’s maken mag en roken ook.
Wie zien hier nog meer eten, nog meer offers en natuurlijk een trotse familie op de foto. En……Ita kan na een roerige maand vol verwachtingen, tanen, straatverboden en hoop eindelijk weer aan het werk.


Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 03 Februari 2010 - 14:18

    Thea En Ad:

    Tja zo gaat dat. Wat een verhaal.
    Krijg wel heimwee naar Bali.
    Zullen we er ooit nog komen?
    Alles komt goed.
    Lees graag jullie weblog.
    toch nog een Bali gevoel.
    Zoë wordt al een hele dame.Leuk om dat te zien. Veel liefs van ons.
    Ad en Thea

  • 03 Februari 2010 - 14:19

    Gijs :

    Willen jullie Ita van harte feliciteren met haar huwelijk!

    Familie van de Beek

  • 03 Februari 2010 - 17:41

    Meike:

    Dit had ik echt niet verwacht toen ik deze zomer even met Ita stond te pratenn...
    Ik zag een meisje staan van Anne's leeftijd en nu is ze gewoon getrouwd!:O
    Ik mis Bali! Groetjes aan iedereen!
    liefs!

  • 03 Februari 2010 - 18:42

    Jan Van Adrichem:

    Wat een kleurrijk feest! Daar kunnen wij een puntje aan zuigen. Houden die twee van elkaar? Of is het vooral gearrangeerd?
    En welke taal spreken die Nederlanders intussen met de Balinezen? Zoë spreekt natuurlijk intussen gewoon Balinees en ook nog Indonesisch lijkt mij.

  • 07 Februari 2010 - 12:14

    Terry:

    Gefeliciteerd aan Ita enw ens haar en haar man veel geluk voor de toekomst. Leuk voor haar en volgens mij is ze ook wel aardig op stand getrouwd te zien aan het interieur van het huis? Ben benieuwd of er nu ook een te vroeg geboren kindje gaat komen over 6 a 7 maanden? Maar daar hebben de goden vast iets over te zeggen. Groetjes!

  • 27 Februari 2010 - 12:02

    Emma!:

    hey, wat leuk! het ziet er allenaal heel kleurrijk uit, dat is in ieder geval beter dan dit kleurloze zwart/grijze nederland... nog heel veel plezier toegewenst!
    xxx emmy

  • 21 Maart 2010 - 19:29

    Claudia:

    Hoi Marja,

    Hoe gaat het met jullie?
    Met ons gaat het goed want we zijn de dagen af aan tellen tot we weer in Bali zijn (nog 33)
    Mijn vader is er al.Hij is 9 maart aangekomen.
    Ik hoop dat we vlug eens iets kunnen afspreken als we er zijn.
    In de eerste week van mei hebben we opening van ons eigen huisje(spannend!!)
    Tot gauw.

    Groetjes Claudia.

    P.S. Ik heb een nieuwe computer en daarom je mail-adres niet meer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 303307

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: