Hollands Glorie en Indonesische vergevingsgezindhe - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Hollands Glorie en Indonesische vergevingsgezindhe - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Hollands Glorie en Indonesische vergevingsgezindhe

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

18 Augustus 2010 | Indonesië, Bali

17 augustus 1945. Het is de dag waarop Soekarno voor zijn huis in Jakarta de rood-witte vlag plant en de zelfstandige republiek Indonesia uitroept. Vijfenzestig jaar later wordt deze feestdag nog steeds uitbundig gevierd. Hari Raya Merdeka ( onafhankelijksheidsdag) is een feestdag die ook in Bali met parades, een soort zeskampen en de pasar malam wordt gevierd. Zo zagen we enkele staff leden verliezen met touwtrekken , maar zagen we ook een wonderbaarlijke manier van stelten lopen. Als een soort giraffen gingen de Balinezen op van bamboe gemaakte stelten ervandoor, ons achterlatend met open mond en grote ogen zonder een kans gekregen te hebben dit op foto vas te leggen.

De grote parade zou echter een dag later op 18 augustus plaats vinden in Singaraja. Een jaar geleden hebben we die dag gestaan op een betonnen muurtje tussen alle Balinezen. Toen waren we al verbaasd over de vergevingsgezindheid van de mensen hier. Terwijl wij voor ons de groot neuzen ( lees Hollanders) in de parade zagen overwonnen worden door de Indonesiërs en terwijl wij zagen hoe het land geleden had onder het kolonialisme van de Nederlanders, werden wij al staand op het muurtje welkom geheten door vele Balinezen, nadat wij heel voorzichtig onze nationaliteit hadden geopenbaard.

Dit jaar zal het nog vreemder worden. Ze hebben Zoë uitgekozen als bord draagster van haar school en zo zetten zij bewust of onbewust een hoog blonde, blauwogige Hollandse aan het hoofd van hun stoet tijdens bevrijdingsdag van de..................................... Nederlanders.

Die dag moet ze om 8.00 uur al aanwezig zijn in Singaraja. En dan begint een lange dag van wachten, kappen, opmaken en kleden. Vooral dat laatste is een niet te onderschatten taak. Ze hebben Zoë vanaf 8.00 uur langzaam gewikkeld in: allereerst een topje met daar overheen een dubbel gewikkelde rood- zwart geblokt stof. Daaronder een 2 dubbel gewikkelde bedrukte gele lap. Dit alles wordt vastgezet met een blauwe band van enkele meters welke strak gewikkeld om het lijf gedragen wordt en ervoor zorgt dat al die lappen niet zullen dalen. Hierboven wordt een blouse gedragen en deze wordt afgewerkt met een brede gestrikte gele band. Het totaal wordt vervolgens nog eens met heel veel veiligheidsspelden bevestigd en op zijn plaats gehouden en onder dit alles wordt ook even een panty gedragen. Het haar wordt getoupeerd en ophoog gestoken. Normaal worden er nog extra haarstukjes ingezet, maar aangezien die alleen in de kleur zwart leverbaar waren hebben ze daar gelukkig vanaf gezien. Bussen haarlak worden leeggespoten en het geheel wordt afgewerkt met goud beschilderde metalen versierselen en bloemen. De meiden en jongens word verkoeling toegewuifd met stukjes karton. Er wordt met tissues het zweet gedept en permanent loop er iemand rond voor herstelwerkzaamheden aan kleding en schmink. Wapperen en oplappen de gehele dag. Het is even werk, maar dan heb je ook wel wat.

Als dan eindelijk iedereen opgetut is kan er rond 2.00 uur ’s middags de groepsfoto gemaakt worden. En................een start gemaakt worden met de 8 kilometer lange tocht op het asfalt in meer dan 30 graden. De gehele weg zal er gespeeld en gedanst worden met een speciaal optreden voor de bupati en andere hoogwaardigheidsbekleders. Een lange tocht langs vele rijen mensen en vele verbaasde gezichten bij het zien van deze blonde.

18 augustus 2010. Het is de dag waarop ze in Singaraja, de hoofdstad van de provincie Bali ten tijde van Nederlands kolonialisme, een Hollandse aan het hoofd van een stoet laten lopen tijdens de parade voor bevrijdingsdag. Zij wordt begroet met verbazing, bewondering en complimenten. Wij zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

• 08 September 2010 - 06:56

Jan Van Adrichem:

Een prachtig verslag van een sublieme gebeurtenis. In Holland mag er nog steeds geen Duitser bij dodenherdenking komen. We hebben nog veel te leren.

• 08 September 2010 - 08:21

Charles:

Dat Zoë is verkozen is gewoon omdat zij de mooiste is van allemaal.
    Ook bijzonder dat er geen rancune meer schijnt te zijn en de blonde blauwogige zelfs aan het hoofd van de optocht mag lopen.

• 08 September 2010 - 09:22

Thea En Ad:

Wat een ontroerend verhaal. Het doet me als dochter van een ex KNIL-militair heel wat.Zoë zag er prachtig uit.
    Saamhorigheid en vrede straalt ze uit.

• 08 September 2010 - 14:33

Gijs:

Een knap kind! (puber :))
    Ziet er indruwekkend en fraai uit. Oh, ja in Nederland zijn wel Duitsers bij herdenkingen uitgenodigd!

Groet Gijs

• 13 September 2010 - 10:15

Tante Terry:

Geweldig! Zo mooi kan het zijn. Wat een mooie meid is die Zoë. Dat wisten we natuurlijk allang, maar door de kleding en make-up worden haar sterke punten nog even benadrukt. Het is trouwens ook wel slim om de langste van de klas voorop te laten lopen en het is nog extra mooi meegenomen als het dan zo'n prachtig plaatje is! Waren jullie trots? Groetjes Terry

• 27 Februari 2011 - 22:41

Zoe,,: