Het huisje van Arta, deel 2 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Het huisje van Arta, deel 2 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Het huisje van Arta, deel 2

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

10 Mei 2010 | Indonesië, Bali

Al eerder hebben we geschreven over het huisje van Arta. Inmiddels zijn de eerste fundamenten gelegd van de bouw van zijn huisje en met de groei van dit huis kwam tevens ook de groei van de ‘midlifecrisis’ van Arta zelf, maar daarover later.

Arta heeft indertijd met beide handen de kans aangegrepen en is begonnen met het graven van de funderingen. Wat begon als een nederig onderkomen voor zijn gezin werd al snel een volwaardig huis met 5 kamers. Na verschillende controles en aanwijzingen was in ieder geval duidelijk dat het grondwater hier wel heel erg hoog stond. Leuk voor oudere kinderen om in te spelen met zelfgemaakte bootjes, maar minder goed voor de fundamenten van wat zal worden een echt huis. Er worden nog wat extra aanwijzingen gegeven; Op sommige plaatsen moet de fundering dieper en op andere plaatsen moet gezorgd worden voor de afwatering naar de rivier, zodat de fundamenten niet wegspoelen. De eerste hopen zand, zakken cement en stenen kunnen besteld worden. We zien de fundamenten groeien, maar we zien ook de rotzooi weer toenemen. We zien de dochters groter worden en we zien een trotse moeder.

Maar we zien ook dat al dit Arta naar het hoofd stijgt. Hij laat zijn werk versloffen, hij houdt er een jongere vriendin op na en is steeds vaker gewoon niet meer aanwezig op zijn werk. Arta krijgt, na wijs beraad en verschillende waarschuwingen een laatste, allerlaatste waarschuwing.

Inmiddels is Arta stiekem gescheiden en stiekem weer getrouwd. Zijn voorheen zo trotse vrouw is het huis uitgestuurd en naar Denpasar vertrokken om bij haar familie in te wonen. Haar vier kinderen moet zij achter laten. Zij heeft geen recht op geld of kinderen. Zij heeft na al die jaren werken en baren recht op niks, helemaal niks.

Arta leeft echter nog steeds op een roze wolk met zijn nieuwe jonge vrouw: een nog niet afgestudeerde studente. Hij vergeet werk en afspraken. Hij vergeet zijn laatste waarschuwing en komt weer te laat. Arta is ontslagen en het project is stil gelegd. Godswegen zijn ondoorgrondelijk, maar sommigen Balinezen kunnen er ook wat van. We hopen dat Arta snel en andere baan heeft gevonden en zijn huisje verder af zal maken voor zijn mooie dochters en alle andere kinderen die nog komen zullen.

• 09 September 2010 - 07:48

Lien Hoobroeckx:

Weer zo'n interessant verhaal!

• 09 September 2010 - 10:16

Thea: