Over vreemde muizen en miezemuizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Over vreemde muizen en miezemuizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Over vreemde muizen en miezemuizen

04 September 2010 | Indonesië, Batavia

Nu lopen over het perceel verschillende dieren. We hebben de slangen gehad, waarvan er pas een van bijna 2 meter is gevangen, ofwel doodgeslagen en in een zak gedaan voor medicinale redenen; lees verkoop aan duistere zaakjes............... :) Er lopen kippen van de buurvrouw. Er lopen ook een paar vreemde vogels, soms een kleine varaan op zoek naar wat vissen in de vijver en er lopen wat ratten en muizen rond. Daarnaast hebben we hier te maken met een hele vreemde muis. De ‘Tikus Tanah’, wat letterlijk betekend; aardmuis. Het beestje leeft in de aarde, ziet er op een afstand uit als een muis; dezelfde kleur, dezelfde maat, maar net even iets anders. Het beestje heeft een lange neus met aan het eind een miniatuur varkensneusje. De oren zijn dubbel gevormd. Het lijfje langer dan normaal, kleine oogjes sieren het kopje. Een dikke harige net iets te korte staart en zijn keutels zijn niet mooi droog maar nat, groot en .......................... stinken gigantisch. Het beestje leeft zelden alleen, maar in grote families. Dus zie je er een, wees dan waakzaam voor de rest van de familie. Zo kan het zijn dat ze met zijn vijven achter elkaar of vlak achter elkaar richting keuken lopen om daar te zoeken naar westers voedsel. Nee, geen kaas, daar houden de muizen hier niet van, maar ze zijn dol op droog brood en wat rijst.............. :)

Terwijl de Tanah Tikus zich steeds meer thuis voelt zijn de tuinmannen aan het miezemuizen. OP mijn eerder verzoek om wat kokosnoten uit de boom te halen omdat het wat gevaarlijk werd om er onder te lopen werd niet direct gehoor gegeven. Die ene noot die al naar beneden was gekomen werd netjes opgeruimd, maar de rest bleef hangen. Een wandeling door de tuin wordt dan een soort Russisch roulette; immers je wilt niet je hoofd in aanraking laten komen met zo’n noot. Hoe groot dan ook bij sommigen de plank voor hun kop mogen zijn. In deze wordt de noot gekraakt, maar je kop helaas ook. De verklaring voor het gedrag kwam enkele weken daarna. Kuningan en Galungan. De speciale feestdagen, waarbij alles welkom is. En zo werden enkele dagen voor deze ceremonie naast de bananen trossen ook alle kokosnoten uit de boom gehaald. 97 noten in totaal......!! En dan begint het. De verdeling van alles moet secuur en met precisie gedaan worden. Met 4 man sterk loopt men rondom de noten en bananen om ze in eerlijke en gelijke porties te verdelen. Er wordt aan de noten geschud. Er wordt gewogen en er worden voorkeuren uitgesproken. Vier man sterk hebben geluisterd aan de noten. Vier man hebben de jonge noten van de oude gescheiden en de bananen in grootte verdeeld. Er wordt gedacht en gepiekerd, gewikt en gewogen en binnen korte tijd is de gehele middag weggevlogen. .....................................

• 04 Maart 2011 - 08:02

Jan Van Adrichem:

die tanah tikus ziet er humeurig uit