Ceremonie voor het huis 12 december 2008 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Ceremonie voor het huis 12 december 2008 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Ceremonie voor het huis 12 december 2008

Door: Zoë

Blijf op de hoogte en volg zoe

08 Februari 2009 | Indonesië, Bali

De dag van de ceremonie voor het huis en het terrein van het huis werd door de heilige mannen op 12 december bepaald. Deze ceremonie is niet onbelangrijk. Want zonder ceremonie gaat men er van uit dat de boze geesten vrij spel hebben en dus niet in toom worden gehouden door de goede goden. En dan, …………………dan wordt iedereen heel erg bang en voor je het weet zien ze overal grote dikke zwarte geesten rondwaden op het terrein en dat is iets wat we zeker niet willen hebben. Ofwel zonder ceremonie, geen personeel.

Nu zou dit niet zomaar een gebeurtenis zijn. Immers de grote zwarte geesten waren al gesignaleerd, de oude tempel verscholen in de tuin was sinds kort verlaten en de nieuwe tempel liet nog op zich wachten. Dus een ceremonie ten gunste van de oude tempel, met daaraan het verzoek aan de oude geest ( een man, die hier al sinds mensenheugenis woont en het gebied op zijn duimpje kent) om alsjeblieft weer terug te keren en met zijn kennis het gebied te bewaken. Een nieuwe tempel was nodig, als vervanging voor de tempel van het rijstveld, welke god inmiddels het veld had geruimd, al dan niet geholpen door de eigenaars van het voormalige rijstveld. Immers deze tempel was met het verlaten van de rijst van het veld, door de eigenaren aan de zee geofferd. Zo, dit klinkt nogal verwarrend.

Maar de tuinmannen en de meisjes werden steeds vaker ziek en zonder ceremonie zou dit zeker niet beter worden. Dus een ceremonie met al het personeel met het verzoek aan de goden het terrein te beschermen en geluk en voorspoed te bewerkstelligen voor de eigenaren en de werkers. Tevens natuurlijk het verzoek aan de oude geest om terug te keren naar zijn voormalig onderkomen en alle gebeden aan te horen.

Hiervoor is nodig: Heel veel vreemde bakjes, eieren, dode kippetjes en manden met fruit. Koekjes in torens opgestapeld, bloemen, flesjes met spreuken, een heleboel wierookstokjes. Niet te vergeten natuurlijk twee varkens, een levende kip, een eend en biggetjes. De eerste twee dood om gegeten te worden en de overigen levend om naar de grote desa tempel te brengen. De ochtend begint met het volstromen van de tuin met allerlei mensen en spullen. Langzaam wordt het designhuis verfraaid met allerlei gevlochten huisvlijt en hebbedingetjes. Voor de oude tempel worden de twee varkens geofferd en ook de nieuwe tempel wordt aangekleed met parasols. Verder is het de hele dag zitten met bloemen tussen je handen, die daarna achter je oren gestoken dienen te worden, zitten om te eten, rondjes lopen op het terrein en wederom zitten voor de volgende tempel. Hoogtepunt is natuurlijk de verdeling van het varken, waar vooral de huid heel erg lekker schijnt te zijn. Maar Kadek was ook niet te beroerd om het staartje tussen haar tanden te nemen. En al het afval? Tsja, dat wordt weer geofferd aan de zee.

• 08 Februari 2009 - 10:33

Laura En Anja:

Wat een leuke ceremonie, Laura vindt jullie tuin helemaal geweldig, je zou er in kunnen verdwalen.
    Is de goede geest teruggekomen, of vindt hij zijn nieuwe tempel niet mooi?

Anja en Laura