Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Borobudur en Prambanan

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

24 Februari 2009 | Indonesië, Batavia

De Borobudur

De Borobudur is een uit 60.000 m3 steen gebouwde boeddhistische tempel. Ze zijn gestart met stapelen rond 780 en hebben er ongeveer 50 jaar over gedaan. Het 5 km lange pad gaat langs vijf terrassen met allerlei reliëfs. Je moet ze links omlopen, maar we hebben er toch maar een paar over geslagen om wat eerder bij de hemelse sfeer te komen. Bovenin dus allemaal stupa’s met Boeddha’s erin. Men zegt dat als je de Boeddha aanraakt, je een wens mag doen.

De tempel is verschillende keren onder het stof van een vulkaanuitbarsting gekomen, ingestort en later weer gerestaureerd. Maar………….niet altijd even goed. Een geoefend oog ziet zo dat er enkele benen niet bij het lichaam daarboven passen. En zo werd het toch nog een echte puzzeltocht.

Eenmaal boven hebben we de twee kanten van de hemelse sferen mogen ervaren. Aan de ene kant een compleet verstilt beeld en aan de andere kant de busladingen studenten, die meer belangstelling hadden voor ons en in het bijzonder Zoë dan voor de Borobudur. Dus heel veel gekakel, vragen en telefoontoestelletjes met camera. En als we dan even snel naar de andere kant liepen, kwamen we weer terecht in de stilte, totdat het gekakel van een afstand steeds dichter bij kwam en de volgende fotosessie startte. Er zijn inmiddels aardig wat foto’s van ons in omloop.

En……………. er gaat een gerucht dat er nog een laag verborgen is gehouden, maar dat laten ze aan niemand weten. Dat zou nog eens een mooie wens zijn; het geheim van de Borobudur te mogen zien.


De Prambanan

De Prambanan, door ons ook wel genoemd ‘geprakte banaan’, is een hindoeïstisch tempelcomplex en eigenlijk indrukwekkender dan de Borobudur. Alle puntgebouwen zijn tempels op zich en hebben ook hun eigen naam er zijn er ook nog heel veel niet uitgegraven of maar half opgebouwd. Daartussendoor lopen schapen het gras te grazen. Candi Sewu betekent duizend tempels. Het was jammer dat we verrast werden door een tropische regenbui. Maar helemaal verrast waren we niet. Uit voorzorg hadden we al wat paraplu’s gehuurd. Enkele van de tempels mag je ook binnengaan en daar staat een beeld van een van de Goden. De tempels zijn helaas niet meer in gebruik. Dus geen bloemen, geen offers, geen wierook, maar wel een hoop stenen en natuurlijk de kraampjes van de handelaren op het pad terug naar de auto.


Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 303419

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: