Terug naar Kerkwijk. - Reisverslag uit Kerkwijk, Nederland van zoe Beek - WaarBenJij.nu Terug naar Kerkwijk. - Reisverslag uit Kerkwijk, Nederland van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Terug naar Kerkwijk.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

24 Juni 2009 | Nederland, Kerkwijk

We zeggen oma gedag, een dikke kus, een ‘tot mails’ en ‘we bellen’. Kerkwijk staat op de planning. Na twee jaar zullen we ons huis terug zien. Een huis waar we 11 jaar in de verbouwing hebben gezeten. Jaren van permanenten verbouwingen, stof happen en puin ruimen. De laatste deuren werden voor ons vertrek geschilderd en enkele plinten liggen ook nu nog steeds te wachten om bevestigd te worden. Kerkwijk, een dorp van helemaal niks, maar met een heleboel bijzonder mensen. Een dorp met slecht een kerk en niet eens een kroeg, maar wel met bijzonder tuinen. Waarvan we de dag daarna gebruik hebben mogen maken om een feest te geven.

Maar vooral Kerkwijk vol vriendinnen, hartsvriendinnen en vrienden die nu een stuk groter zijn geworden, maar eigenlijk niks verandert. Zoë viel met de neus in de boter; direct een verjaardagsfeestje van Floortje met bijna alle meiden van haar oude klas en een paar stukken. Er zullen hierna nog vele dagen volgen met mensen wederom begroeten, ontmoeten en vaarwel zeggen. Het feest was voor ons een uitkomst om velen in een korte tijd te zien, en alhoewel we misschien niet met iedereen hebben gesproken, we zijn iedereen wel erg dankbaar dat ze de moeite hebben genomen te komen. Kerkwijk is ook weer even met de boot weg varen op de Oude Maas, het zitten in de oude klas met al die oude klasgenootjes en het fietsen door de polder. Kerkwijk is ook het genot van al die goede buren en niet te vergeten het misbruik maken van de goedheid van Anja en Marieta.

We hebben deze dagen geslapen op de camping te Bruchem. Dat wil zeggen, wij, maar Zoe hebben we eigenlijk amper gezien. Zij was verdwenen tussen het beddengoed van anderen, fietste op fietsen van een ander, was zo nu en dan gekleed in iets van een ander en at ook voornamelijk bij een ander.

We verblijven een week in Kerkwijk. Hier lopen we in de ‘buurt’ de nieuwe supermarkt binnen. Het Walhalla vol met voor gepakte lekkernijen en alles op voorraad. Heerlijke wijnen en nog betaalbaar ook, heerlijke vleeswaren en als toetje na de maaltijd; een goedfunctionerende kassa met capabele mensen erachter zodat je weer binnen 30 minuten buiten staat. Yes,………………………..wat een genot. Boodschappendoen wordt bijna een uitstapje!! Hier in Kerkwijk zien we weer het weidse landschap, het groen van alle akkers en dat niet verstoord wordt door het opwaaierde vuil. Een rivierenlandschap met bouwwerken van eeuwen geleden, met boomgaarden netje georganiseerd, stellingen met eerste klas aardbeien en met sinds kort, heerlijke……………… kersen. De geuren van vers gras, geuren van het platteland en vers gezette koffie en ………………nog steeds mooi weer.

In Kerkwijk maken we ongenadig misbruik van alle gastvrijheid van velen en enkelen in het bijzonder.