Op naar Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van zoe Beek - WaarBenJij.nu Op naar Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van zoe Beek - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Op naar Parijs

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

07 Juli 2009 | Frankrijk, Parijs

Via allerlei vrienden en gastvrije overnachtingen belanden we uiteindelijk op het station te Nijmegen, op weg naar Parijs met de trein. Voor ons een bekende, voor Zoë een nieuwe stad. Deze dag zullen we picknicken onder de Eiffeltoren. Even een moment om zich te schamen voor een paar losgeslagen ouders die gewapend met stokbrood, kazen en wijn op zoek gaan naar een mooi plekje onder de Eiffeltoren. Groot was dan ook de opluchting toen bleek dat we niet de enige waren en dat het park inmiddels bezet was met vele Parijzenaren, eveneens met wijn, stokbrood en kaas. ’s Avonds hebben we mogen meemaken dat deze bekende toren ook een kerstboom kon nadoen. Heel veel flikkerende lichtjes in verschillende kleuren, door sommigen een lichtshow genoemd, maar toch met alle kenmerken van een kermis. Dit zal meneer Eiffel toch niet echt bedoeld hebben. Maar afijn, hij mag al lang blij zijn dat zijn ontwerp nog steeds staat. In Parijs ook weer de ontmoeting met de klassieke kunst. Mooie beeldhouwwerken met goed geproportioneerde mensfiguren en natuurlijk een paar oude bekende. We ontmoeten hier in het Pantheon Clovis, gedoopt door de paus en meer dan levensgroot. Veel kleurrijker dan in het geschiedenisboekje. We zien hier ook Napoleon met gevolg en herkennen onmiddellijk de dwarse ietwat koppige uitdrukking van kleine mensen met grote wensen. In de kelders van het Pantheon gaan we nog op zoek naar de resten van andere hele bekende mensen van de Franse geschiedenis. We verdwijnen tussen dikke zuilen, zitten op allerlei trapjes en eten de aller lekkerste stokbrood zo uit de hand.

In Parijs bezoeken we de meest bekende bezienswaardigheden. De Notre-Dam met al die vreemde katholieke gewoontes, de brandende kaarsjes, de sarcofagen met beeltenissen van doden en de gebeeldhouwde duiveltjes verscholen onder de rokken van wat heiligen. We lopen langs het Pompidoe, bezoeken het Natuur historisch museum, stappen de metro in en weer uit, om weer na al die lange gangen als mollen in een ander gedeelte van Parijs boven te komen.

Na al die tempels doen die kathedralen ineens vreemd aan, maar nog vreemder is natuurlijk Disney park Parijs. Een hele dag lang zullen we ons werpen op de achtbanen, weggeschoten worden in capsules, door elkaar gehutseld worden in kleine lawaaierige karretjes en natuurlijk ook heel veel wachten. Suikerspinnen met het prinsessen paleis, Mickey Mouse als een rode vlek aan decoratie, heel veel ballonnen en ook een echte man met een echte rare baard. Gelukkig komen we erachter dat voor de meeste attracties van dit pretpark Zoë eigenlijk al te oud is en wij moeten er niet aan denken dat je daar een 3-daags arrangement voor kan nemen.

Dus weer terug naar de straten van Parijs. Zittend in een reuzenrad, slingerend aan een draaimolen de stad aanschouwen en het mogen meemaken dat straaljagers over Parijs vliegen als oefening. Bij Montmartre ook weer de schildersbuurt. In de loop van de tijd is deze voornamelijk veranderd in terrasjes en hele commerciële schilders, maar vanuit een goede hoek kan je nog net een goede foto maken. Levende beelden, maar ook clochards. Grote boulevards en heel veel bebouwing en natuurlijk niet te vergeten heerlijke stokbrood, goede en betaalbare wijnen en zalige kazen overal voorhanden.

En nog steeds goed weer………………………..!

• 25 November 2009 - 10:47

Tante Terry:

Leuk om alvast een voorproefje van Parijs te krijgen. 19 december gaan Meike en ik er heen voor een lang weekend en we gaan NIET naar EuroDisney. Voor picknicken onder de Eifeltoren zal het wel te koud zijn. Het programma wordt een mix van verplichte cultuur (Terry) en een verplichte shoppingtour (Meike). Prachtige foto's trouwens! Groetjes van ons allemaal

• 25 November 2009 - 14:38

Laura:

Heey Zoë, dat is echt heel vet, wil ik ook naar toe!! Was Disneyland leuk, of niet?
    Ben je ook bovenop de eiffeltoren geweest of alleen eronder?

kus Laura