Terug naar Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Terug naar Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Terug naar Bali

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

14 Juli 2009 | Indonesië, Bali

Aangekomen in Bali staat onze chauffeur bij het vliegveld al klaar. De koffers worden ingeladen en we worden naar het huisje in Seminyak gebracht. Hier zullen we de eerste paar dagen verblijven en treffen we de voorbereidingen op de komst van Theo’s familie; twee volwassenen en drie meiden. We stoppen de koelkasten vol, controleren de bedden en halen ze de volgende dag op van het vliegveld. Redelijk relaxt, op eentje na, zetten ze ’s avonds voet op Balinese bodem.

Ze zullen enkele weken op Bali verblijven en zonder dat ze het weten zullen zij de afsluiting zijn van ons tweede jaar op Bali. Het is goed om Bali terug te zien door de ogen van een ander. Het enorme verschil tussen arm en rijk, de vraag wat is nu echte armoede en hoe sta je er zelf tegenover. Goed om weer verbaasd te zijn over de flora en fauna, verbaasd te zijn over al die dingen die we inmiddels al zo gewend zijn. De was die gestreken wordt, de koffie die gebracht wordt en niet te vergeten al die heerlijke maaltijden welke bereid worden. Bedden worden opgemaakt, kussens worden opgeklopt, ook voor 5 man / vrouw extra. Een groot deel van deze verwondering was al vertaald op de website van Anne, beekinbali.waarbenjij.nu waar zij onder het berichtje weetjes het volgende heeft opgemerkt:


Wist je dat...

- Het hier voor Balinese begrippen slecht weer is geweest met elke dag bewolking en 28 graden?
- Gijs zijn slippers ‘too great’ (te groot) waren en hij daarom nieuwe moest kopen?
- Een reclamebord hier 1.50 meter boven de stoep kan hangen en je er dus je hoofd tegenaan kan stoten?
- Hier om de twee meter een put in de stoep zit, waarvan de putdeksels vaak kapot zijn?
- Bijna elk kind hier dezelfde naam krijgt? (Het eerste kind heet Putu of Wayan. Het tweede kind Made of Kadek enzovoort. Na het vijfde kind begin je weer van voren af aan.)
- Iedereen, behalve ik, hier al last heeft gehad van het eten?
- Er al heel wat valpartijen en kleine ongelukjes hebben plaatsgevonden?
- De bouwconstructies hier niet altijd logisch zijn? (Bijvoorbeeld een badkamer van 14m2 waar de douche in de ene hoek zit en het putje in de andere hoek. Of traptreden die niet gelijk zijn. Of afstapjes waar je het niet verwacht).
- We deze vakantie vaak Belgisch of als Piet Paulusma tegen elkaar hebben gepraat?
- De chauffeur nu ook ‘Maar allee’ kan zeggen?
- Spekkoek met duriansmaak eten geen goed idee is?
- Meike en ik nog steeds even wit zijn als toen we hier kwamen?
- Onze chauffeur van Lovina naar Ubud wist wat fierljeppen en Friesland was?
- Gekko’s niet graag gezien willen worden en je moet rennen om ze te kunnen zien?
- De tuinman geen bananen meer eet, omdat zijn voorouders op bananenbladeren van Java naar Bali zijn gekomen en de hele familie nu ziek wordt van die soort bananen?
- Wij vanavond echte durian gaan eten?
- Terima kasih dankjewel betekent?
- Honden een reïncarnatie zijn van slechte mensen en ze dus aan hun lot worden overgelaten?
- Zoë vloeiend bahasa Indonesia spreekt?
- Als je denkt dat je met dolfijnen gaat zwemmen, je eigenlijk zwemles krijgt?

Wij hebben genoten van de familie hier. Zoë heeft vooral genoten van al die nichten waarvan er allicht een was die een spelletje met haar wilde doen. Genoten ook van oom Gijs, die bijna met elk spelletje mee wilde doen. Voor ons was dit een mooie overgang van Nederland naar Bali, een fantastische afsluiting van het tweede jaar.

En ik denk dat de tuinmannen ook stiekem hebben genoten van al dat vrouwelijk schoon, het witte vlees wat extra door de tuin liep en hing zonder ook maar bruiner te worden.



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 28 November 2009 - 10:56

    Laura:

    heey zoë,
    was zeker wel leuk met al die nichtjes?!?
    zou ik wel vinden!
    nou, nog veel plezier!!!
    van laura

  • 28 November 2009 - 15:56

    Anne:

    Haha, leuk om weer terug te lezen! Ik heb een leuke tijd gehad bij jullie!

    Groetjes Anne

  • 29 November 2009 - 18:27

    Tante Terry:

    Tja, die ene die niet relaxt was, dat was ik.Ik vond en vind vliegen niks en vooral niet als het 14 uur in totaal moet. Ons verblijf in Bali was heel leuk en jullie hebben ons erg gastvrij ontvangen. Leuk om die foto's weer eens even te zien. Er komt nog een verrassing naar jullie toe! Groetjes van ons allemaal

  • 06 December 2009 - 15:28

    Claudia Ernst:

    Hoi Zoë,
    Ik wilde ff zeggen dat ik het heel knap van je vind hoe je er mee om gaat dat je nu in Bali woont.
    Wij zijn ook van plan om over een tijd in Bali te gaan wonen.
    Volgens mij woon jij bij ons in de buurt.
    Woon jij in de buurt van Lovina(Kampong Belanda)??
    Wij zijn namelijk ook al bezig om ons huisje te bouwen en wij wonen dan in Kaliasem,dat is toch niet zo ver weg van jullie toch?
    Ik heb ook een dochter van 9 jaar.Misschien jullie dan wel eens bij ons komen zwemmen.Zou toch wel leuk zijn!!
    Nog heel veel plezier op Bali en als je wilt kun je gerust terug schrijven.Zou Romy heel leuk vinden.
    Groetjes van Claudia(de mama van Romy)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 303432

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: