Over vergezichten dichtbij huis en boekenceremonie - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Over vergezichten dichtbij huis en boekenceremonie - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Over vergezichten dichtbij huis en boekenceremonie

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

05 Mei 2010 | Indonesië, Bali

Wat hebben vergezichten gemeen met boekenceremonies?. Nu, helemaal niks, behalve dan dat het mooie plaatjes oplevert. De boekenceremonie, - niet te verwarren met het boekenbal-, wordt gehouden ten gunsten van de kennis. Studieboeken, leerboeken, naslagwerken en andere kennisoverdragers worden die dag beloont met een offertje. Voor alle zekerheid worden deze dag onze computers en de bureaus ook meegenomen.

De computers worden eigenlijk al ‘beofferd’ ( geofferd worden ze immers niet, hoe graag we dat soms ook willen) op de dag van de machines, maar voor deze gelegenheid wordt het zekere voor het onzekere genomen en aangezien wij zelf de ceremonies bekostigen, willen zij ( lees de staff) deze inkomstenbron toch zeker niet benadelen. Offeren dus.

Een groot voordeel van deze boekendag is dat er niet in de boeken gekeken mag worden. Ze worden hier gezien als levende dingen en als zodanig hebben zij een dagje vrij. Je hebt immers moederdag, vaderdag, koninginnendag en nu dus ook boekendag. Inmiddels vieren we naast alle Hollandse feestdagen, ook alle feestdagen van 4 van wereldgodsdiensten en wat speciale dagen voor alle in onze ogen dode spullen, die hier als springlevend worden beschouwd. Dus blije gezichten van alle kinderen die deze dag wederom vrij zijn van iedere leerplicht en sterker nog,vandaag geen kennis tot zich mogen nemen………………… :)

Zoë wordt dan ook door de staff ten strengste verboden om ook maar een boek aan te raken en voor ons wordt een uitzondering gemaakt. Wij mochten het as van de wierookstokjes wegblazen en het mandje met offertjes aan de kant schuiven.
De ochtend daarop, heel vroeg in de morgen, gaat men massaal de zee in. Zo kan het gebeuren dat het immers rustig strand om 5.30 uur in de ochtend ineens druk bevolkt is. Men baad zich in de zee, er wordt gevist en geluierd op het strand. Ook Zoë wast zich in de zee met de hoop dat niet alle kennis met het zeewater wordt weggespoeld. Zeker is in ieder geval dat het gebrek aan slaap de opname daarvan niet ten goede komt.

Zeegezichten zijn er hier genoeg en altijd weer anders. We hebben vanaf hier met helder weer uitzicht op het vulkanisch gebergte van Java. Naast een hoop afval spoelt er regelmatig ook een kokosnoot aan en soms kun je in de ochtend verwelkomt worden door een kudde eenden die een strandwandeling maken.

Een zee die altijd weer anders is, maar ook het achterland dat als een vreemde eend in de bijt een betoverend aanblik heeft.



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 25 Mei 2010 - 16:25

    Tante Terry:

    Is dat boekenfeest steeds op een andere datum? Ik kan me herinneren dat we vorig jaar bij jullie waren en dat het toen ook boekendag was. Dat moet toch begin augustus o.i.d. zijn geweest. De logica hiervan zal ons westerlingen waarschijnlijk wel weer ontgaan. Gr-jes Terry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 303413

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: