Over krullen, kale takken en groene vlakken. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Over krullen, kale takken en groene vlakken. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Over krullen, kale takken en groene vlakken.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

15 Februari 2011 | Indonesië, Batavia

Over krullen, kale takken en groene vlakken.
Terwijl wij bezig zijn met de voorbereidingen voor ons vertrek naar het zuiden, zijn ze naast ons bezig de wijngaarden om te toveren tot sawa’s. Zo zien wij vanaf het terras de mannen aan het werk. Handwerk dan wel te verstaan. De oude boomstronken worden er een voor een uitgehaald en langzaam wordt het lang omgeploegd. Sawa’s, ofwel rijstvelden. Vanaf het eerste plantje tot een rijstkorrel in slechts enkele weken. Irigratiesystemen en goed overleg met de subak ( het plaatselijk water management), zorgen ervoor dat er drie oogsten per jaar mogelijk zijn. De velden veranderen van modderpoelen, naar mals groene vlakken, om vervolgens van groen naar geel te kleuren. Op dat moment wordt er van alles ingeschakeld om de vogels te weren. Vlaggetjes, blikken en dit alles met ingenieuze touwtjes aan elkaar geknoopt zodat het met een voetbeweging vanaf de ‘uitkijktoren’ bediend kan worden. Vogelverschrikkers worden geplaatst, maar persoonlijk heb ik nog nooit zoveel vogels gezien sinds er sawa’s zijn gekomen. Koerreigers, zilverreigers langstaartklavier, vele muskaatvinken ( die trouwens na een verfbadje te koop zijn op de markt voor slechts Rph. 5.000,-), een familie withals waterhoen loop regelmatig door de tuin en de ijsvogel kijkt vanaf een kale tak toe.

Die kale takken hebben we genoeg. Na hardnekkige ziektes van de bladeren besluiten we de bomen op het terras drastisch te snoeien. Genadeloos wordt de zaag erin gezet. Alle bladeren en aangetaste takken worden verwijderd en de bomenen worden vervolgens met de hand flink schoongeboend met wasmiddel. Het resultaat: een behoorlijke kaalslag, maar wel met een fris luchtje. Het is bijna een winterplaatje ....................... :)

Dat winterplaatje is natuurlijk een beetje bedrieglijk, want het blijft gewoon warm. En als je besluit dat je krullen wilt hebben, dan wordt het.............................. nog warmer .



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 13 April 2011 - 16:17

    Lien H.:

    Je ziet er geweldig uit Zoë met die kap op.
    Lekker warm hè, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

  • 13 April 2011 - 22:39

    Hans Te S.:

    Prachtige photo's. Alweer..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 303423

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: