Over krullen, kale takken en groene vlakken. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Over krullen, kale takken en groene vlakken. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Over krullen, kale takken en groene vlakken.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

15 Februari 2011 | Indonesië, Batavia

Over krullen, kale takken en groene vlakken.
Terwijl wij bezig zijn met de voorbereidingen voor ons vertrek naar het zuiden, zijn ze naast ons bezig de wijngaarden om te toveren tot sawa’s. Zo zien wij vanaf het terras de mannen aan het werk. Handwerk dan wel te verstaan. De oude boomstronken worden er een voor een uitgehaald en langzaam wordt het lang omgeploegd. Sawa’s, ofwel rijstvelden. Vanaf het eerste plantje tot een rijstkorrel in slechts enkele weken. Irigratiesystemen en goed overleg met de subak ( het plaatselijk water management), zorgen ervoor dat er drie oogsten per jaar mogelijk zijn. De velden veranderen van modderpoelen, naar mals groene vlakken, om vervolgens van groen naar geel te kleuren. Op dat moment wordt er van alles ingeschakeld om de vogels te weren. Vlaggetjes, blikken en dit alles met ingenieuze touwtjes aan elkaar geknoopt zodat het met een voetbeweging vanaf de ‘uitkijktoren’ bediend kan worden. Vogelverschrikkers worden geplaatst, maar persoonlijk heb ik nog nooit zoveel vogels gezien sinds er sawa’s zijn gekomen. Koerreigers, zilverreigers langstaartklavier, vele muskaatvinken ( die trouwens na een verfbadje te koop zijn op de markt voor slechts Rph. 5.000,-), een familie withals waterhoen loop regelmatig door de tuin en de ijsvogel kijkt vanaf een kale tak toe.

Die kale takken hebben we genoeg. Na hardnekkige ziektes van de bladeren besluiten we de bomen op het terras drastisch te snoeien. Genadeloos wordt de zaag erin gezet. Alle bladeren en aangetaste takken worden verwijderd en de bomenen worden vervolgens met de hand flink schoongeboend met wasmiddel. Het resultaat: een behoorlijke kaalslag, maar wel met een fris luchtje. Het is bijna een winterplaatje ....................... :)

Dat winterplaatje is natuurlijk een beetje bedrieglijk, want het blijft gewoon warm. En als je besluit dat je krullen wilt hebben, dan wordt het.............................. nog warmer .

• 13 April 2011 - 16:17

Lien H.:

Je ziet er geweldig uit Zoë met die kap op.
    Lekker warm hè, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

• 13 April 2011 - 22:39

Hans Te S.: