Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Penang

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

16 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het eiland Penang ligt in de straat van Malacca en was voorheen een belangrijke handelsroute voor Europa. Indiase handelaren, Indiërs, Chinezen en vervolgens de Europeanen. Het eiland is een smeltkroes van diverse nationaliteiten en godsdiensten. Als Nederlanders hebben we in de VOC tijd nog wat kanonnen achter gelaten, maar echt groot is onze invloed hier niet geweest.

We verblijven in Georgtown. Het schijnt de status te hebben van Cybercity in een gebied wat men de Aziatische versie van silicon-valley noemt. Het klopt dat veel bekende elektronica bedrijven hun Aziatische hoofdkantoren in Penang hebben gevestigd, maar dan is volgens mij alle verdere vergelijking over.

Na aankomst geeft Zoë het even op. Zij blijft in het hotel terwijl wij even op zoek gaan naar de zee en wat bootjes. De volgende dag staat Georgetown op het programma.

Georgetown is opgebouwd in verschillende wijken, die allemaal te voet te bewandelen zijn, zodat je in een wandeling langs verschillende culturen en vooral ook verschillende eettentjes kan gaan. We starten echter met een fikse wandeling en lopen ook nog even door een van de jetties bij Weld Quay Clan Piers. Woonwijken op palen in het water gebouwd en behorend tot een Chinese clan................ :) Er zijn er zeven en ieder met hun eigen tempels, eigen geloof en eigen achtergrond. Inmiddels staan ze ook op de lijst van Unesco. Op een klein winkeltje met wat prullaria is zeker niet toeristisch te noemen. Je waant je heel even in China en je kunt onbeschaamd een blik werpen in de huiskamers waar de tv alom vertegenwoordigd is. Huistempeltjes en Boeddha’s verscholen onder bomen. Hier offert men Tiger en Carlberg , schenkt men parels en wierook, dusdanig dat er een van de Boeddha’s reeds zwartgeblakerd is.

Geheel in contrast met alle cultuur en natuur is het speelgoedmuseum. Een prive verzameling van een persoon die zo te bemerken het aanschaffen en uitpakken van speelgoed tot zijn levensdoel heeft gemaakt. Dat wat er te zien is, is slechts een klein gedeelte van zijn complete verzameling welke nog iedere dag aangevuld wordt. Door zijn absurditeit en hoeveelheid, de wijze waarop het is tentoongesteld in goedkope stalen schragen kasten afgespannen met plastic en dusdanig neergezet dat er allerlei kleine gangen ontstaan, krijgt het geheel toch iets betoverends. Je kunt hier niet vandaan komen zonder verbazing, zonder een glimlach op je mond en natuurlijk niet zonder even op de foto te zijn geweest met Shrek. We zien hier immers duidelijk enkele gelijkenissen. Voor anderen die misschien geen gelijkenis met Shrek denken te hebben; er zijn voldoende andere poppen van formaat en nog heel veel, heel erg veel, kleiner spul.