Darwin, het noordelijkste stadje van Australië - Reisverslag uit Darwin, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Darwin, het noordelijkste stadje van Australië - Reisverslag uit Darwin, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Darwin, het noordelijkste stadje van Australië

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

08 April 2012 | Australië, Darwin

Darwin, de meest noordelijkste gelegen stad van Australië. We wonen slechts op twee en een half uur vliegen hier vandaan. Op 25 maart nemen we dan ook het vliegtuig om deze stad en zijn omgeving te ontdekken. Heldere luchten gunnen ons een blik op Lombok en Bali met zijn Gunung Agung en laten ons ruim twee uur later Australië en Darwin zien. Eeen overweldigend mooi gezicht vanuit de hoogte op zandvlaktes en waterstromingen. Alhoewel we houden van wat ruimte om ons heen, is het beangstigend om vanaf de lucht te kunnen zien hoeveel soms enkele zich eigen kunnen maken. Hoe littekens in een landschap ontstaan voor redenen die ons tot nu toe duister zijn. Duidelijk is wel dat hier een kopje suiker bij de buurvrouw halen niet tot de haalbare en gangbare zaken kunnen behoren.................... :)

Onze eerste nacht in Darwin zullen we in een hotelletje doorbrengen. Vanaf internet een redelijk gezellig ding, in werkelijkheid een aaneenschakeling van hokken zonder ramen met de geur van schimmel en gezien de niesbuien van Theo ook niet tot de schoonste behorende. We zullen er slechts een nachtje verblijven, de ogen dichtdoen en de rest negeren. Die middag gaan we eerst Darwin gaan ontdekken. Het meeste is binnen loopafstand te doen. Het is echter zondag en een groot deel van de winkels is gesloten. Darwin is een nieuwe stad, reeds twee keer opnieuw opgebouwd en op een enkele ruïne na, zijn de meeste gebouwen van na 1974. Dit in combinatie met een overbezorgde overheid, zorgt voor heel veel nette oversteekplaatsen, keurige aanwijzingen, heel veel borden met nog meer NO’s en DONT's, maar ook voor een publieke werkende, fris ruikende en schone lift in de buitenlucht, zodat je enkele traptreden niet hoeft te nemen.......................... :)

We gaan ons 10 dagen verwonderen over schone wc’s. Tien dagen lang niet meer rekening hoeven houden waar de volgende eventueel acceptabele plasplek is. Geen rollen wc-papier in je tas meeslepen, maar nog beter, 10 dagen lang niet hoeven te bedenken hoe je in hemelsnaam de wc weer uitkomt zonder klinken, deuren en andere dingen die je echt niet veel betasten aan te raken.............................. :) Dus, kan het bier weer stromen en voor de jongeren onder ons is er een keur aan frisdranken die te ontdekken zijn.

Leven in Indonesië houdt ook in dat je rekening moet houden met verschillende visa’s om het land weer te betreden. We zullen dus naar de Indonesische ambassade moeten voor wat papierwerk. We zijn te vroeg en moeten een kwartiertje moeten wachten onder wat bomen. Een uitstekende plek om onze eerste bonnen-cowboy te spotten. Eenzaam maar uiterst doeltreffend en genadeloos zagen we hem een bonnetje uitschrijven. Hoe anders dan hier waar ik zelden een agent alleen heb gezien en waar een bon uitschrijven meestal inhoud dat er wat niet zozeer geschreven als wel geschoven moet worden........ :)

We regelen de papieren in de mooiste en best georganiseerde Indonesische ambassade die we de afgelopen jaren hebben gezien. Krijgen keurige briefjes en telefoonnummers en laten onze paspoorten achter met een glimlach.

Mc Donald staat op het programma, niet zozeer vanwege het eten als wel het free Wifi. De eerste ervaringen met slecht internet hebben we nu al achter de rug. In ons muffig hotel kon de Ipad geen internet ontvangen. Het tweede grote discussiepunt van die dag was de tijdsbepaling. Hoe laat was het nu in Darwin. In het vliegtuig van Air Asia werd weliswaar door de in het rood geklede juffrouw het tijdsverschil van anderhalf uur genoemd, maar wij dachten dat we hier te maken hadden met een vooral om haar schoonheid uitgezochte dame. In Nederland zouden we haar blond genoemd hebben. Nu kenden we tot voor kort alleen tijdsverschillen berekend in uren, blijkt dat ze hier toch ook met een half uur werken, een verschil wat op de meeste kaarten niet eens aangeduid wordt.

We halen onze camper op, krijgen een uitgebreide informatie van alle No’s en DONT's en vertrekken naar de eerste beste supermarkt om wat voedsel in te slaan. Een oase aan goederen, een overweldigende hoeveelheid, kazen, brood, verschillende wijnsoorten , bier en ook............................................................zo absoluut onbetaalbaar :) .