Terug naar Nederland - Reisverslag uit Enschede, Nederland van zoe Beek - WaarBenJij.nu Terug naar Nederland - Reisverslag uit Enschede, Nederland van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Terug naar Nederland

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

18 Juni 2009 | Nederland, Enschede

Op 26 juni 2008 zullen we weer na twee jaar voet zetten op Hollandse bodem. Maar de eerste stop is op 18 juni in Singapore. We verblijven in het huis van een afwezig familielid. Een paar rustige dagen volgen, een bezoekje aan de Dutch club, een wandelingetje door het park, apen spotten en ook nog even struikelen over een varaan. De nieuwe werkvergunningen moeten vanuit hier geregeld worden. Paspoorten worden opgehaald en papiertjes worden afgegeven, maar nog veel belangrijker; het bed van nicht Eva wordt getest en ……………………….veel te klein bevonden. Hier in Singapore, niet ver van dit huis, zien we ook waar oom Hans zijn golfballen vandaan haalt of zijn oude weer neerlegt. Een vreemde combinatie van een heilige boom met kokosnoot, golfballen, appels en eieren. Het blijft een raadsel. Naast het plunderen van de koelkast worden ook de eethuisjes in de buurt getest.

We nemen afscheid van Singapore en stappen op het vliegtuig richting München en Dusseldorf, daarna worden we met de auto opgepikt en al rijdend verwent met flesjes water en koekjes de grens over gebracht. Op weg naar de zelfgebakken appeltaart en natuurlijk ook even de mogelijkheid de modernste technieken te vergelijken; immers de vraag blijft wie heeft nu de kleinste met de meeste mogelijkheden. Maar hier ook eindelijk weer vleeswaren op de boterham, kazen, worst en heerlijke wijnen. We moeten even wennen aan de temperatuur, maar het weer is goed en het ontvangst meer dan hartelijk. Slecht een nachtje verblijven we in Enschede. De volgende dag vertrekken we wederom voor een enkel nachtje naar Varsseveld. Nog meer familie en veel nichten.

Het weer wordt steeds beter en de reis gaat naar Vlissingen; op weg naar oma. We verblijven wederom aan zee. Van strand naar strand, van zee naar zee en toch zo verschillend. En al lopend over de boulevard van Vlissingen kom je langs een, wat wij nu noemen warung, met Hollandse nieuwe en geen geld op zak. Een pijnlijk moment wat echter weer geheel goed werd gemaakt door alle verwennerij van oma en niet te vergeten heerlijke mosselen. Tja, en dan heb je natuurlijk Zoë en oma, oma en Zoë; een beetje klef, maar toch ook wel fijn. We verblijven hier enkele dagen, doen ook nog even Middelburg aan en verliezen ons in een boekenwinkel. We genieten van de Hollandse geuren, de goederen welke in de winkels liggen, alles georganiseerd en netjes. We zien hier geen kippen ( op een paar doden voorverpakte na) loslopen op de markt. Geen schurftige honden tussen de goederen en alles netjes voor gepakt en afgewogen. Geen ladingen plastic dat door de wind verspreid wordt of gedroogde vis in grote manden open op straat naast natuurlijk een lopend brommertje, zodat deze naast gedroogd ook gerookt is.

Nederland is mooi, zeker met mooi weer. Nederland is groot en weids en nog lang niet vol. We hebben ons verbaasd na twee jaar hoe georganiseerd Nederland is. Hoe geweldig de snelwegen, hoe ver je niet kan kijken. Verbaast over het feit dat er geen bebouwing tussen de vangrails is, geen loslopende honden en kinderen over de weg. We hoeven hier niet bang te zijn dat in het donker iemand zijn auto repareert, zonder licht, zonder reflectie materiaal en ook zonder een waarschuwing. Hier lopen geen donker mensen met donkere kleding en donkere bloedmooie kindjes aan de hand in het donker op straat, of zitten ze met baby’s en kinderen zonder helm, zonder licht op een brommer. Nederland is mooi, zeker met mooi weer.

• 14 November 2009 - 09:01

Laura I Love You!!!:

dat is gezzelig samen met oma!
    natuurlijk is het ook gezzelig met mij, je aller-beste hartsvriendin
    !!!!
    okÃ!!!