Paardrijlessen in de bergen en tussen de sawa’s - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Paardrijlessen in de bergen en tussen de sawa’s - Reisverslag uit Bali, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Paardrijlessen in de bergen en tussen de sawa’s

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

05 December 2009 | Indonesië, Bali

Sint heeft afgedaan. Sint vieren te midden van allerlei mensen die je moet uitleggen wie Sint was, is en waarom het zo gevierd wordt is teveel van het goede. Hier geen Sint in het winkelcentrum, geen pepernoten in de schappen, geen passende muziek of reclame en ook die schuimpjes moet je gewoon zelf maken. Geen schoorsteen te bekennen in velden of wegen. Alleen het Sintjounaal werd trouw gevolgd via BVN en tja Sint mag thuisblijven alleen zijn paard kon blijven.
Dus op naar de bergen en opzoek naar dat adresje waar ze paardrijles geven. We hebben het uiteindelijk gevonden Pegasus; het paard met vleugels en later zal bekend worden waarom. Een kleine boerderij met biologische groente. De weg loopt vanaf het centrum van Lovina naar boven, gaar over een berg uitloper met links en rechts een ravijn van 60 meter diep en vervolgens moet je een klein weggetje links afnemen. Welkom in de binnenlanden, voor auto’ s is hier haast geen plaats.
Ze beschikken op dat moment over 4 paarden; een manke( gered van de dood), een blinde( maar die de weg wel weet door ervaring), een klein pony achtig paardje en Marcus, daar waar Zoë nu op rijdt. Het zijn kleine berg paardjes en kunnen naast heen en weer ook heel goed op en neer....... :)
Hier is dus geen spaken van een manege, een box of welke bescherming dan ook. Geoefend wordt er allereerst op een veldje onder de mangobomen. Eerste les: altijd bukken voor takken. Iets hoger dan dit veldje ligt iets dat nog het meeste lijkt op een box. Een met bamboestokken afgezette cirkel waar de allereerste beginselen worden uitgelegd. Verder hebben de paarden hier geen hoefijzers. Ze lopen immers op bospaadjes en maar zelden op de weg. Het uiteindelijke doel zal zijn de tocht te kunnen maken naar de 60 meter lager gelegen zee en weer terug langs de bergpaadjes en door de sawa’s. Het is daarom dat er erg veel nadruk wordt gelegd op je houding bergopwaarts en afwaarts. Voor een geboren plattelander met moeraspoten doet dat hele gekke dingen met je knieën als je een dochter een bergpaadje af ziet dalen met naast je nog altijd dat ravijn. Een schrale troost is dat dit paard natuurlijk ook niet dood wilt, toch.........
En voor de achterblijvers en wachtende is er natuurlijk naast het overweldigende uitzicht, het gezelschap van de geit, de biggetjes en nee, niet de boze wolf maar de rest van de paarden en een verloren haan. Doorgaans schuift die geit wel een beetje op en kun je met een ijsthee naast haar op de bamboe bale hangen wachtend onder de mangobomen totdat je het stampen van de hoeven weer hoort.
O ja, waarom ook alweer die naam; ik denk dat je op die hoogte wel moet denken dat je vleugels hebt anders loop je hier geen pad meer op.... :)



Voor een vakantiehuis in Indonesië zie onze villa ‘s in Noord Bali http://www.bali-beach-villa.com/ & http://www.balivilla.nl/ en verhalen over Bali http://balivillalovina.blogspot.com/

  • 26 Maart 2010 - 18:53

    Laura:

    Cool zeg, je ziet eruit alsof je al helemaal volleerd bent.
    Hij ziet er lief uit, is hij dat ook, hij lijkt wel op ithan bij ons op de manege.
    dikke kus Laura

  • 26 Mei 2010 - 14:39

    Emma:

    hey, supervet! was t leuk?? vast wel :) Mooi paard ook, ik wil ook!!! xxx Emmy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

zoe

Ik ben Zoë en toen ik 8 jaar was zijn we naar Bali vertrokken. Ik woon hier aan het strand en achter mijn huis liggen de bergen. Ik ga hier naar school en ik spreek Bahasa Indonesia en Nederlands en Engels. Het eerste jaar woonde ik aan de Jalan Tulip, nu woon ik aan de Jalan Lotus. Ik mis mijn vriendinnen in Nederland, maar ik heb ook gelukkig vriendinnen hier. Het is hier altijd warm en altijd groen en ik zwem bijna elke dag.

Actief sinds 17 Nov. 2006
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 303295

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Thailand en zijn tijgers.

25 Maart 2012 - 04 April 2012

Darwin; Het topje van Down Under

24 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Het verdwenen (ge)zicht van Maleisië

03 December 2010 - 20 December 2010

Down Under

14 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s

12 Maart 2010 - 22 Maart 2010

De draak van Flores Indonesia

02 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: