Van Paasontbijt naar koninklijk oranje - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Van Paasontbijt naar koninklijk oranje - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Van Paasontbijt naar koninklijk oranje

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

30 April 2010 | Indonesië, Batavia

Feestdagen in de tropen is een feest op zich. Bijna 90 % kans op goed weer en in ieder geval warm. Toch zijn er enkele minpuntjes die zo’n feest tot een echte uitdaging maken. Wat te denken van een echt Paasontbijt: Eieren koken is geen probleem, die zijn al warm voordat ze de pan in gaan. Ook de verse jus is een eitje. Echter het probleem zit hem in de speurtocht naar lekker brood en echt ………….broodbeleg in de vorm van vleeswaren. Dit laatste is hier in het noorden niet te verkrijgen en wordt door de lokalen nooit gebruikt. Een varken gaat hier immers aan het spit ( lees stok met vuur eronder) en wordt in zijn geheel opgegeten. Hier geen onderscheid in rauwe ham, gekookte ham, casselerrib, karbonaadjes of heerlijke worsten. Met de koe is het nog erger. Nou, niet echt voor de koe, maar wel voor diegene die haar of zijn vlees wilt nuttigen in dunne plakjes op een boterham.

Toch is het niet verwonderlijk dat de lokalen deze vleeswaren niet nuttigen. Het merendeel beschikt niet over een koelkast en zowel, dan is het de vraag of de elektriciteit wel even stabiel is. De hitte en de hoge luchtvochtigheid doet rare dingen met het vleeswaren en voor je het weet loopt het vanzelf van de tafel af. Een niet al te plezierige Paas-gedachten tijdens de maaltijd.

Maar dankzij het zoekwerk van vrienden, een hele lading foefjes en technieken, het gedoceerd decoreren van vleeswaren op gekoelde omgekeerde kommen is het toch gelukt een echt Paasontbijt te nuttigen. De staff hebben we op Paaszaterdag beschilderde eieren laten zoeken. Het zelf maken van chocolade eieren resulteerde in een ietwat chaotisch uitziende keuken en was helaas gedoemd te mislukken. Dit in tegenstelling tot de creativiteit van Elviera, die het zowaar voor elkaar kreeg een paaseiornament te fabriceren.

Pasen werd daarmee ook echt Pasen en zo konden we van de gele kleur overgaan naar…………… het oranjegevoel.

De bombarietocht had Zoë al voor Pasen gedaan. Het resultaat hiervan was nog zichtbaar aan het Paasontbijt. En gelukkig is het organiseren van een Koninklijke maaltijd hier een stuk gemakkelijker. Kleurstof is namelijk overal te verkrijgen in grote hoeveelheden………………….. :)

Er worden oranje besjes in een bonsaiboompje gehangen, oranje bloemen geplukt ( het gehele jaar verkrijgbaar), een oranje t-shirt aangedaan, een oranje strik opgespeld en een oranje badspons in het haar gedaan. Verder nog een oranje kleed over de tafel gelegd en wat oranje versieringen opgehangen. Dit laatste tot grote schrik van de staff. Immers die dachten dat er iemand was doodgegaan omdat het voor hun de kleur van de dood is en zij bij het aanschouwen van de in oranje verpakte pilaren nu niet bepaald het oranjegevoel kregen. Afijn, na wat uitleg dat onze koningin wel oud is, maar nog lang niet dood en dat we weliswaar haar verdaagdag vieren, maar dat ze niet jarig is, dat we dat ook doen met appeltjes van oranje, maar zelf geen sinaasappelboom hebben, dat we niet zozeer koningsgezind zijn, maar wel koninginnendag vieren en dan ook massaal, was in ieder geval de verwarring compleet. Zij opgelucht dat er niemand is gaan hemelen en wij opgelucht dat we na zoveel onzin redenen gewoon een oranjegevoel konden hebben.

Lang leve de koningin………………………!!

• 05 Mei 2010 - 09:59

Jan Van Adrichem:

Wat een crazy verhaal! Jullie doen meer aan Koninginnedag dan wij. Zal wel heimwee zijn bij jullie ...

• 25 Mei 2010 - 16:20

Tante Terry:

Zoë.... WAT IS DAT OP JE KIN?? Dat ziet er helemaal niet oranje uit. Bij ons was er trouwens geen oranje te zien in huis met Koninginnedag, maar nu hebben we inmiddels een oranje toeter en een oranje balletje dat "'t Is stil aan de overkant" gilt als je er in knijpt. Op de zolder ligt de verzameling van t-shirts, gekke petten, sjaaltjes en allerlei andere attributen al te wachten op....... juist Het WK-voetbal! Ome Gijs begint langzaam koorts te krijgen en Anne wordt ook al zenuwachtig. Allerlei analyses van de beste trainers van de wereld (ja, die hebben wij hier gewoon in huis!) worden uitgewisseld. Dat geeft meer oranje gevoel dan Koninginnedag. Hoewel niet iedereen (ik dus) dat gevoel deelt. Dat worden eenzame avonden boven op de slaapkamer met een klein tv-tje en veel sporten buiten de deur. Gelukkig is dit niet élk jaar!Daar zitten jullie dan weer mee. Groetjes van ons allemaal!!