China-Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van zoe Beek - WaarBenJij.nu China-Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van zoe Beek - WaarBenJij.nu

China-Shanghai

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

17 April 2009 | China, Shanghai

Op vrijdag 17 april was het zover. We verlaten na ruim anderhalf jaar Indonesië en gaan op weg naar China. De overstap op het vliegveld in Singapore doet ons ineens beseffen dat er naast zeezicht en bananenbomen ook nog grote gebouwen bestaan met grote aantallen mensen en nog meer reclame en alles ziet er ook nog……………………… schoon uit. Yes, welkom nieuwe wereld, we gaan ervoor; w.c. met kranen die werken, deurklinken die je niet spontaan in je hand hebt zitten, toiletten die doortrekken en ook nog wc papier. De overstap duurde slecht kort en al snel zaten we in het vliegtuig naar Shanghai om na 6 uur ’s avonds laat aan te komen op een nog netter vliegveld. Rond middernacht zet de chauffeur ons af bij het Jinjiang hotel. Een korte nachtrust, een geweldig ontbijt en een strak programma. Dus op naar de Bund, daar waar de rivier stroomt en de oude en nieuwe gebouwen elkaar ontmoeten. Winkelstraten met alle merkkleding, shops met alle nepmerken en heel veel meer. Niks is te zien hier van de Mao-periode en het communisme. De meest moderne gebouwen worden hier neergezet en er wordt nog steeds gebouwd. De wereldtentoonstelling 2010 zal indrukwekkend zijn. We hebben een kleine blik op de bouw en een intensieve kijk op alle maquettes gehad. Maar tussen al dit moderne en bijna futuristische is het ook goed te weten dat het nog steeds normaal is om op straat te plassen en voor de kleintjes onder ons ook te poepen. De spleetbroek wordt nog steeds gedragen door kleine kinderen. Het is een broek met een scheur in het kruis, zodat de kleintjes alleen maar hoven te bukken om te plassen of te poepen. Verstandig is het dan ook voor de ouders om een extra kraag om te doen als ze de kids op hun schouder dragen. Tussen al deze nieuwe gebouwen en in de straatjes achter de grote luxe winkelstraten is nog veel armoede te zien. Grappig is ook om te weten dat ondanks al dit nieuwe de oude tradities gewoon gehandhaafd worden. Zo kun je in een van de grootste wolkenkrabbers van Shanghai een wensboom tegenkomen met allerlei rode lintjes. We sluiten deze dag dan ook af met een bezoek aan deze wolkenkrabber. Een uitzicht over de Bund, over Shanghai, een blik op de hoogste wolkenkrabber in aanbouw en…………………….…smog! In het land van de rijzende zon zal eerdaags geen zon te zien zijn door alle uitlaatgassen en de smog.

Maar we treffen het, de smog valt mee en we hebben zelfs redelijk goed weer.

De volgende dag staat Zhouzhuang op het programma. Een van de bekendste waterdorpen van China met een geschiedenis van meer dan 900 jaar. Dus heel veel water deze dag; kanalen, grachten, waterwegen, bruggetjes en ………………….veel regen. Hoe waterig wil je het hebben. Maar ook nauwe straatjes, heel veel ambachten en allerlei voedsel. Speciaal snoepgoed dat met de hand wordt gemaakt en met namen als ‘drakenbaard’. Pannenkoeken die doen denken aan de hosti van de katholieke kerk, maar nu groter en, laten we eerlijk zijn, een stuk beter van smaak. Enkele specialiteiten hebben we echter niet aangedurfd. Eieren in een onbestemde saus en ook de door menig vliegje bezochte visjes hebben we links laten liggen. Maar hier in dit dorp hebben we onze eerste tempel bezocht, ons eerste mannetje in Mao-pakje gespot en ons eerste verblijf van een vooraanstaand persoon bezocht ‘Shen’s Residence Hall’. ’s Avonds nog net niet geheel uitgeput een acrobatenshow gezien. Mooie rode stoelen gevuld met toeristen, zodat je zeker het idee had dit niet te mogen missen. Maar je staat echt even te kijken als een slangenmens haar kunstje doet en een gezette Chinees met aardewerkpotten gaat jongleren, deze opvangt in zijn nek, terwijl je er van overtuigt bent dat deze meneer toch zeker een hoge dwarslesie zou moeten hebben.

De volgende dagen hebben we ‘vrij’, dat wil zeggen een afspraak op het kantoor bij Jan, Een wandeling door de oude wijken van Shanghai, waar de fiets nog veelvuldig voorkomt. Een bezoek aan menig park en een gesprek met een ingenieur, die niet veel op had met de gehele culturele revolutie. In deze parken dan ook vele Chinezen die aan het spelen zijn, vliegeren, duaboloën en ook gewoon dansen op straat. Het lijkt erop dat iedereen zijn kunstje laat zien of zich geroepen voelt deze te beoefenen in een van de parken of plantsoenen. Geen toon houden of een kraaienstem hebben is geen criterium om deze niet openbaar te mogen beoefenen.

De avond afgesloten met een wandeling langs de Bund en een drankje met…………. uitzicht op de Bund.

De laatste dag Shanghai is voor de exhibition in Pudong: de AutoRai van China. Zoë’s eerste kennismaking van wat wij nu eigenlijk doen. Het ontwerpen van de gebouwen op deze tentoonstelling. Dus Volkswagen Shanghai was een must to see. Helaas was er weinig van het eerste ontwerp overgebleven, beter gezegd het geheel was aanzienlijk uitgekleed, maar daar en tegen waren er nog genoeg auto’s over om van te dromen. Gewoon door dromen Zoë. Gezien onze ervaring in beurzen bezoeken was er die dag nog genoeg tijd over voor de televisietoren en een heel leuk museum over het oude Shanghai onder aan deze toren. En zo treffen we Theo, in pak, aan bij de Bund. Nu toch duidelijk iets vermoeid. Die avond zullen wij ons treffen met enkele bekenden en Shanghai afsluiten met een heerlijk diner en voor Zoë een goed glas Cola.