Van jungle naar Koh Chang - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van zoe Beek - WaarBenJij.nu Van jungle naar Koh Chang - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Van jungle naar Koh Chang

Blijf op de hoogte en volg zoe

10 Juli 2012 | Thailand, Chiang Mai

Na een goede nachtrust en eenvoudig ontbijt vertrekken we in tegenstelling tot wat het programma beloofd heeft ter voet in plaats van op de rug van een olifant. De toch al stramme spieren worden direct weer op de proef gesteld. We zien naast enkele rijstvelden nu ook voorbij trekkende schorpioenen. Een lunch bereidt door de gids onderweg bleek te bestaan uit wat paksoi en pakjes instant saat mie, waarbij het pakketje gedroogde chili snel wordt verwijderd. Terwijl we allemaal een gehavend geemaileerd bord krijgen opgeschept zien we de gids zelf met andere borden en eigen eten tevoorschijn komen. Een heerlijk bereidde Thaise maaltijd, vol kruiden en specerijen. We slaan, de waarschijnlijk uit beleefdheid gedane, uitnodiging niet af en doen ons tegoed aan een meer dan heerlijke maaltijd.

Enige tijd later komen we bij het olifantenkamp. De beloofde tocht bleek niet meer dan een rondje op de rug van een olifant, waarbij iedere vorm van veiligheid overboord werd gegooid. Zo mocht Zoe los op de kop zitten, terwijl onze olifant vastgebonden zat met een te klein touw aan de vorige. De modder had het pad glibberig gemaakt en bij de stijle daling had onze olifant moeite houvast te vinden, terwijl het touw hem dwong door te lopen. We hijzen Zoe snel op het zitgedeelte, een stalen bak met alleen een achterstang als houvast. Ons daarop zittende te houden bleek al een kunst opzich. We nemen ons voor om nooit meer een olifantentocht te maken en zodoende de herinnering aan de indrukwekkende olifanten toer van Sumatra levendig te houden.

Ook de toch op bamboerafts waarbij we in 2 tot 3 uur stroomafwaarts zouden komen, bleek niet meer te zijn dan een rondje rivier. Hier echter werd wel gedacht aan de veiligheid en zodoende gaan we gekleed in zwemvesten op het vlot. Het water was op enkele stroomversnellinkjes na rustig en verder dan een nat kruis kwam het niet. Alhoewel het ons mooi leek om in enkele uren de rivier af te drijven waren we blij het schip na een half uurtje te mogen verlaten. De bamboe vlotten werden weer geheel uit elkaar gehaald om enkele meters stroomopwaarts weer in elkaar gezet te worden. We laten ons wat opdrogen, drinken wat en vertrekken vervolgens weer per jeep richting Chiang Mai. Daar aangekomen verzamelen we al onze vieze kleding en brengen het zo snel mogelijk bij de wasserette aan de overkant. De volgende dag zullen we immers ’s middags weer vertrekken met de nachttrein richting Bangkok.
Terwijl Zoe gaat chillen in en rondom het hotel, gaan wij te voet Chiang Mai verkennen. Er moesten immers nog enkele tempels bezocht worden, enkele Boeddha’s bekeken en enkele volgelingen gespot worden. We doen het kalm aan en zijn ruim op tijd terug om de spullen op te halen bij de laundry en deze bij de rest van de spullen in de tassen te stoppen.

Deze nacht zullen we in de trein slapen en het mooie landschap in het donker passeren. ’s Ochtends aangekomen op het station van Bangkok nemen we de bus naar Koh Chang, die met slechts een tussenstop na uren aankomt bij het veer naar dit eiland. Aan de overkant van het water nemen we de lokale ‘bus’ naar Blue Lagoon. Eenmaal daar aangekomen zijn we ruim 24 uur non-stop onderweg geweest, hebben we naast taxi, bus, trein, open truck ook een veerboot gehad. We schrijven ons in en dumpen de spullen om zo snel mogelijk een eettentje te zoeken. We hebben geluk dat ons verblijf dicht bijeen van de beste Thaise eettentjes ligt.