Hoge watervallen en lange huizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Hoge watervallen en lange huizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Hoge watervallen en lange huizen

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

20 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

We nemen afscheid van het dorpje met de spelende kinderen en de buffels rondom de huizen en gaan verder met de tocht naar Samosir. Bij Sipiso piso heb je naast een geweldig uitzicht op de waterval, ook een fantastisch uitzicht op het meer. Een meer dat ongeveer 75.000 jaar geleden is ontstaan als gevolg van een vulkaanuitbarsting. Na een kop Bali-koffie, ‘oeps sorry!’, Sumatra koffie, vervolgen we onze route en stoppen onderweg bij King Simalungun Palace, ook wel genoemd ‘the long house’. Generaties van koningen hebben in dit huis vertoefd en met hun de vele vrouwen. Van één koning dan wel te verstaan. Zo gaat het verhaal dat een van deze koningen 24 vrouwen bezat. En terwijl de koning genoot van zijn vrijheid en 24 vrouwen, moesten deze vrouwen binnenshuis blijven en zich zien te vermaken in een ruimte met wat open keukens. Zij zagen het daglicht of de sterrenhemel alleen met feestdagen. Het hield hun huid in ieder geval ‘blank’, maar hun humeur moet er op den duur toch wel een beetje zwartgallig van zijn geworden. It’s good to be the king, but it’s a lousy job to be one of the king’s wives.

Bij Parapat nemen we de ferry naar Samosir Island. En terwijl de kinderen nog in het water baden probeert een oud verkoopstertje ons een ei te verslijten. Mooi niet dit keer, we trappen er niet meer in en ook de plaatselijke kantine aan boord laten we dit keer links liggen.

• 08 Februari 2011 - 19:06

Emma:

Ook heek leuk bij de foto's: Zoë bij het vrouwenverblijf en Theo bij de koninklijke werkplaats ;)