Het verhaal van een lagere orde - Reisverslag uit Sydney, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu Het verhaal van een lagere orde - Reisverslag uit Sydney, Australië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Het verhaal van een lagere orde

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg zoe

04 December 2010 | Australië, Sydney

En terwijl een gedeelte van de familie van grote hoogte op Sydney neerkijkt, probeert de rest van de familie Sydney vanaf een heel ander standpunt te bekijken.............. vanaf het water. Tussen onze handelingen kijken we met regelmaat even naar boven om de resultaten van de klim in de gaten te houden en zo worden toch geheel spontaan heel wat familie kiekjes gemaakt, waarbij wel iedereen aanwezig is, maar niet allemaal even duidelijk zichtbaar.................. :)

Er wordt een bootje gehuurd en de stad wordt vanaf het water bekeken. We varen onder de brug terwijl deze beklommen wordt, we varen langs de dokken en langs het Opera House.

Het in 1955 winnende ontwerp van de Zweed J. Utzon, doet denken aan schelpen of zeilen. Men is het daar nog niet over eens, maar zo ook de architect niet. Hij is tijdens het bouwproces afgehaakt en is er daarna nooit meer geweest. Na 14 jaar bouw, 1.056.000 kleine tegeltjes uit Zweden, na heel veel beton en glas gebruik, werd het in 1973 geopend door koningin Elizabeth II. Het werd direct het symbool van Sydney, genomineerd voor de zeven moderne wereldwonderen en toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van UNESCO.

We treffen elkaar ergens halverwege en nemen een taxi naar het spoor. Thuis gaat de barbeque aan en op de Sintbordjes ligt sate.